فنون پایه دفاع شخصی

آموزش دفاع شخصی

تصور کنید فردی قصد آسیب زدن به شما و افرادی که دوستشان دارید را داشته باشد آیا قادر به دفاع کردن از خودتان و دوستانتان خواهید بود ؟ این مسئله ای است که اغلب ما علاقه ای به فکر کردن به آن را نداریم اما متاسفانه باید با این حقیقت روبه رو شد که خشونت جزئی از این دنیای بی رحم است. خوشبختانه فارغ از فیزیک بدنی و آمادگی جسمانی ، امکان فراگیری فنون موثر دفاع شخصی برای هر فردی مهیا است . در اینجا ما به کمک هم این فنون را بررسی می کنیم و یاد می گیریم که چطور برای موقعیت های حساس آماده شویم . 

پیشگیری بهترین دفاع است !

در گام اول ، به خاطر داشته باشید پیشگیری بهترین دفاع است . مهاجمان ( با هر هدف گوناگونی ) به دنبال طعمه های آسیب پذیر و بی احتیاط هستند . همواره نسبت به اطراف خود هشیار باشید . از مکان های روشن تردد کنید و اتومبیل خود را در مکان های شلوغ پارک کنید . به هنگام نزدیک شدن به درب خودرو یا منزل تا لحظه پایانی کلید را در دست خود نگه دارید و در آخر ، زمان و راه معمول سفر خود را به طور متناوب تعویض کنید . توجه به این نکات و دیگر ملزومات ، امنیت شما را تضمین خواهد کرد .

فارغ از آنکه باید همواره از درگیری پرهیز کنید ، در صورت امکان شرایط را آرام کنید؛ برای مثال با قدرت زبان و مذاکره تلاش کنید تا مهاجم از درگیری با شما منصرف شود یا حتی از موقعیت فرار کنید. اگر مهاجم چشم به اشیاء قیمتی و کیف پول شما دوخته بود، بی درنگ هر چه می خواهد به او بدهید . هیچ چیز ارزش به خطر انداختن زندگیتان را ندارد.

اما اگر درگیری اجتناپ ناپذیر باشد برای آنکه بتوانید به خوبی از خود دفاع کنید باید فنون کلی اما موثری را بیاموزید ؛ فنونی که حتی در برابر افراد بزرگتر و قدرتمندتر از شما هم کاربرد خواهند داشت . در اینجا به چند نمونه از این مهارت ها اشاره می شود :

فریاد بزنید و مهاجم را هل بدهید !

واضح است وقتی که مهاجم بتواند شما را بگیرد فرار کردن سخت خواهد شد . لذا به محض اینکه شما را گرفت فریاد بزنید : برووو عقب ! و مهاجم مذکر و یا مونث خود را به عقب هل بدهید ( به منظور سادگی کار پرهیز از تکرار ، در ادامه کار فرض می شود که مهاجم مذکر باشد ؛ هرچند واضح است که جنس او می تواند متغیر باشد)

انجام این کار دو فایده دارد : اولا باعث می شود سیگنال درخواست کمک به محیط ارسال شود و با این کار مهاجم خواهد فهمید که شما اصلا طعمه راحتی برای او نیستید . ویدئو بالا از ” راب ردنبچ ” ، مربی اسبق بادیگارد های نلسون ماندلا ، ضبط شده است و در آن به اهمیت نکته فوق اشاره می شود. شاید این کار در منصرف کردن مهاجم چندان موثر واقع نشود اما با همین فریاد و عکس العملتان به او هشدار می دهد که تعرض به شما برای او گران تمام خواهد شد .

نقاط آسیب پذیر بدن

در یک مبارزه شما فقط چند ثانیه و چند حرکت مهلت دارید تا سرنوشت آن را به سود خود تغییر دهید . قبل از آنکه مهاجم بر شما تسلط پیدا کند باید از تمام توان خود برای ضربه زدن و مجروح کردن او استفاده کنید. البته به این نکته توجه داشته باشید که حتی المقدور انرژی خود را ذخیره کنید . فراموش نکنید این یک جنگ است. برای چند لحظه حق و حقوق شهروندی را کنار بگذارید ؛ چرا که اگر در ضربه زدن ملاحظه کنید شک نکنید شکست خواهید خورد به منظور بهره وری بالا از ضرباتتان ، بد نیست نقاط آسیب پذیر بدن انسان را بشناسید .

چشم ، بینی ، گردن ، گوش ، ناحیه شرمگاهی ، زانو و پا .

” سو اریکسن ” که سردبیر چندین وبسایت در حوزه  دفاع شخصی بانوان است ، تکنیک های کارآمدی را برای آسیب رساندن به نقاط حساس بدن پیشنهاد می کند . او می نویسد. اینکه از کدام عضوتان برای ضربه زدن استفاده کنید و به چه ناحیه ای از بدن مهاجم حمله کنید بستگی به نحوه قرارگیری و فاصله مهاجم نسبت به شما دارد . برای مثال چرا وقتی می توان با ضربه زانو مهاجم را از پای درآورد در عوض به او نزدیک شویم تا با مشت به بینی او بزنیم؟ در اینجا تصاویری از نقاط حساس بدن وجود دارد که ضربه به آن ها بسیار تعیین کننده است برای دریافت تصاویر بیشتر به وبسایت ” سو اریکسن ” مراجعه کنید .

چشم ها

سوراخ کردن و فرو بردن انگشت یا مشت در چشم و خراشیدن آن با ناخن همان قدر که خودتان می توانید تصور کنید، دردناک و البته موثر خواهد بود. با این کار، علاوه بر درد شدیدی که به مهاجم وارد می کنید، با تار کردن دید او فرصتی هر چند موقت برای فرار خود مهیا می سازید.

بینی

اگر مهاجم در روبروی شما قرار دارد با کف دست خود ضربه ای به پایین بینی او وارد آورید . سعی کنید تا تمام وزن خود را در این حرکت اعمال کنید تا علاوه بر تحمیل درد فراوان ، تسلط مهاجم بر شما از دست برود. اگر مهاجم در پشت سر شما قرار داشت می توانید این کار را در قالب ضربه آرنج تکرار کنید . در هر دو حالت ، بینی مهاجم در راس هدف است .

گردن

کناره گردن ، با وجود دو رگ حیاتی کارتوید و وداج قطعا هدف بزرگتری برای آسیب زدن به شمار می آیند . شما می توانید با یک ضربه تیغه دست به کناره گردن مهاجم او را به صورت موقت بیهوش کنید. حتی می توانید برای تحمیل صدمات بیشتر ، با آرنج خود گردن حریف را مورد هدف قرار داده و در گام بعد با تمام قدرت ، خودتان را به جلو پرتاب کنید . جزئیات بیشتر درباره این حرکت را در ویدئو پایین می توانید ملاحظه کنید. ( توضیح: در ضربه تیغه دست تمام انگشتان دست صاف می شوند سپس انگشت شست به آرامی در کنار مفاصل دست قرار می گیرند )

زانو

خانم اریکسن می گوید مفصل زانو هدف بسیار خوبی در دفاع شخصی است ؛ چرا که از هر زاویه ای آسیب پذیر بوده و احتمال انکه حریف بتواند پای شما را پس از ضربه بگیرد نیز کمتر است. ضربه به بغل زانو به حریف آسیب می رساند و تقریبا او را از اجرای فن باز می دارد . ضربه به جلوی زانو هر چند آسیا جدی تری را به مهاجم تحمیل می کند اما احتمال برهم خوردن تعادل او کاهش می یابد .

افزایش بازده ضربه

از آرنج ، زانو و سر خود استفاده کنید : همان طور که می دانید اعضایی از بدن که در بخش بالا به آن ها اشاره شد در برابر ضربه بسیار حساس و آسیب پذیر هستند. حال در این بخش به نقاطی می پردازیم که در افزایش کارایی ضربه شما بسیار موثر هستند . آرنج ، زانو و سر. با توجه به اینکه استخوان جزء اصلی تشکیل دهنده این اعضا هستند لذا استفاده از آن ها مفید واقع خواهد شد. در ویدئو فوق نحوه دفاع در برابر حملات با استفاده از این ۳ عضو کلیدی به شما آموزش داده می شود .

از ابزار گوناگون استفاده کنید

بهره بردن از اشیاء که در طول روز بارها از آن ها استفاده می کنید و همواره همراه خود دارید یا در اطراف خود مشاهده می کنید می تواند یک امتیاز مثبت تلقی شود. برای اطمینان بیشتر هنگام رفتن به سوی درب منزل یا اتومبیل ، کلید یا سوئیچ را میان دو انگشت وسط و حلقه خود قرار دهید . یا هنگامی که بیرون هستید با پرت کردن خاک یا شن به چشم مهاجم او را از کار بیندازید. توصیه شده است تا خانم ها همواره اسپری یا ادکلن همراه خود داشته باشند تا در صورت خطر از آن ها استفاده کنند . نکته این بخش ، صرفا استفاده از هرگونه   شیء یا وسیله برای افزایش قدرت دفاع است . ( برای الهام گرفتن از این موضوع ، فیلم های جکی چان را ببینید )

از امتیاز ” وزن ” خود غافل نشوید

برای دفاع در برابر هر حریفی ، اندازه ، وزن و قدرت شما هیچ تاثیری در روند ماجرا نخواهد داشت . تنها ابزاری که شما نیاز دارید استفاده منطقی و استراتژیک از بدنتان و کمی آشنایی به قوانین فیزیک است. قوانینی که پایه و اساس هنر های رزمی جوجیتسو ودیگر ورزش های دفاع شخصی را تشکیل می دهند که در آن یک می تواند یک حریف بزرگتراز خودش را از پای درآورد .

” تیم لارکین ” در آموزش تمرکز بر هدف اصول دفاع شخصی ذکر می کند که حمله کردن فقط مشت زدن و ضربه با پا نیست. حمله کردن یعنی پرتاب هدفمند تمام نیروی وزن به سوی هدف. هیچ نیازی نیست که شما در یک جا باستید و تبادل مشت و ضربه پا کنید؛ چرا که در یک موقعیت درگیری ، شما باید حریف را کارآمد مجروح کنید و این تنها با حرکات هدف گذاری شده میسر خواهد بود.

اصولا تمرکز شما باید ضربه زدن به اعضای فوق الذکر باشد اما بهره بردن از نیروی وزن آسیب جدی تری به مهاجم وارد می کند . (برای مشاهده این نکته در ویدئو، به دقیقه ۴ آن مراجعه کنید. به خاطر داشته باشید که این تکنیک در چارت آموزشی نیروهای ارتش و پلیس قرار دارد که نشان از قدرت آسیب رسانی بالای آن است.

خلاص شدن از محاصره مهاجم

وقتی که مهاجم مچ دست شما را بگیرد : مدرسه ” جیوجیتسو” یکی دیگر از مدارس فعال در حوزه دفاع شخصی می باشد که تکنیک های اصلاح شده در ورزش جوجیتسو را آموزش می دهد که هر فردی با هر سطحی قلبلیت اجرای آن را خواهند داشت .

ویدئو فوق نحوه مقابله با مهاجم وقتی مچ شما را بگیرد ، نشان می دهد . در این ویدئو می بینیم به جای عکس العمل رایج و بی فایده  کشیدن دست ، باید در ابتدا بدن خود را کمی خم کنید سپس در حالی که آرنج خود را به عقب خم می کنید بوسیله بدن نیروی وزن خود را به سوی حریف پرتاب کنید. با این کار مهاجم توانایی کنترل و نگهداری مچ شما را از دست می دهد .

نجات از خفگی

راه دومی که برای آزاد کردن دستتان پیشنهاد می شود این است که بعد از خم کردن آرنج به سوی خودتان ، دست خود را به بالا پرتاب کنید تا از چنگ مهاجم آزاد شوید. اما اگر شرایطی پیش بیاید که مهاجم قصد گرفتن گلو و خفه کردن ( جلو یا عقب ) را داشته باشد چه کنیم؟ در این حالت یکی از دستان خود را به طرفین تکان دهید تا محاصره مهاجم را نابود کنید . در گام بعد با دست مخالف و با یک ضربه تیغ دست به حریف ضربه بزنید .

آغوش مرگ

” کراو ماگا ” سیستم آموزش دفاع شخصی نیروی دفاعی رژیم صهیونیستی است که فنون خاصی را برای مبارزه نزدیک آمورش می دهد. در ویدئو بالا که مطابق با اصول دفاعی کراو ماگا می باشد ،  نحوه دفاع در برابر مهاجمی که شما را از پشت گرفته ، به تصویر درآمده است . روند کار: وزن خود را رها کنید وتلاش کنید تا با آرنج خود به سر مهاجم ضربه بزنید یا با پا، انگشت او را پرس کنید.

اگر در انجام دادن هر دو بخش ناموفق بودید ، انگشتان او را به عقب بکشید تا مجبور به آزاد کردن شما شود . در همین حین ، در جای خود چرخش کنید و با ضربه زانو به وی حمله ور شوید . ( کشیدن انگشت حتی در بعضی موقعیت های خفگی نیز جواب می دهد )

تعویض موقعیت

اگر حریف شما را به زمین گیر انداخته و در حال خفه کردن شما بود ، استفاده از تکنیک آکادمی ” جیوجیتسو ” به دادشما خواهد رسید. بدین صورت که با یک دست مچ او را بگیرید و با دست مخالف آرنج او را با این کار ساعد مهاجم در سینه شما قفل می شود . در گام بعد ، با پا خود هم پا حریف را قفل کنید و هم در حرکتی سریع بر روی زانوی بنشینید . شرح کار را در ویدئو بالا مشاهده کنید .

تعرض جنسی

در مصاحبه ای با نوه بنیانگذار آکادمی ” جیوجیتسو ” ، رنر گریسی ، اذعان داشت که در هر حمله با مقاصد جنسی به بانوان ۴ مرحله پنهان است :

  • ۱ – شناسایی اهداف بی توجه به محیط
  • ۲ – ضعیف نگاه داشتن هدف
  • ۳ – خسته کردن هدف
  • ۴ – انجام کار های مورد نظر

تمام فنون و مهارت هایی که تا کنون با ان ها آشنا شده ایم ، مربوط به فاز دوم است . در فاز سوم ، اگرچه نشان دادن عکس العمل برای رهایی از یک فاجعه ضروری به نظر می رسد اما تنها چیزی که مهاجم در این لحظه می خواهد تسلط یافتن بر هدف است

لذا ممکن است انجام هر گونه دفاع یا حرکت اضافی نتیجه معکوس دهد و تنها باعث اتلاف انرژی قربانی شود . در آکادمی به هنرآموزان خانم آموزش داده می شود هنگامی که احساس کردند در این مرحله قرار دارند ، دست از مقاومت برداشته و تظاهر به شکست کنند .

در این لحظه ، مهاجم گمان می کند که شما کاملا تسلیم شده اید پس از شدت حملات خود کم میکند و اینجاست که فرصت مناسبی برای فرار مهیا می گردد .

منابع

مطالب ارائه شده تنها بخشی از دنیای نامحدود فنون رزمی ودفاع شخصی را پوشش می دهند ؛ فنونی که شاید روزی محافظ شما باشند یا حداقل اطمینان خاطر برایتان حاصل می کنند . طبیعتا تئوری هیچ گاه جایگزین عمل نخواهد شد لذا توصیه می گردد تا به منظور آشنا شدن با جنبه واقعی این مهارت ها در کلاس های دفاع شخصی شرکت کنید .

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *