قوانین و دستورالعمل های نظارتی انجمن کمیسیون های بوکس

دستورالعمل‌ها و قوانین نظارتی زیر بر تمامی مسابقات قهرمانی بوکس حرفه‌ای که در ایالات متحده آمریکا، پورتوریکو، جزایر ویرجین، ناحیه کلمبیا، و هر منطقه رزرو شده در هند برگزار می‌شوند، حاکم هستند.

در صورت بروز اختلاف در مورد دستورالعمل ها، قوانین یا هر موضوع دیگری که به وضوح تحت پوشش قوانین ABC قرار نگرفته باشد، کمیسیون ناظر مسابقه مرجع نهایی خواهد بود.

قوانین کلی

دارندگان مجوز/مقامات کنترل

کلیه دارندگان مجوز و مقاماتی که در اجرای  یک مسابقه دخیل هستند باید تحت کنترل مستقیم کمیسیون نظارتی تعیین شده برای کنترل مسابقه باشند. هیچ مقامی ، تحت هیچ عنوان نباید از شرکت کننده ای جانبداری کند. قوانین ثابت و یکسانی که در مسابقات قهرمانی استفاده می شوند باید در ارتباط و همراه این دستورالعمل ها اجرا شوند.

معاینه فیزیکی

همه بوکسور های شرکت کننده در مسابقات باید به وسیله دکتری که در کنار رینگ قرار دارد معاینه شوند و دکتر باید به صورت کتبی تایید کند که بوکسور از نظر بدنی مشکلی برای رقابت ندارد و ایمن است . یک نسخه مورد تایید از گواهی پزشک حاضر در مسابقه باید در اختیار کمیسیون ناظر قرار گیرد.اگر گواهی پزشک تاییدکندکه بوکسور از نظر بدنی برای مسابقه ایمن نیست ،بوکسور نباید در هیچ مسابقه ای شرکت کند و باید بلافاصله در لیست محرومیت ملی قرار گیرد.بعد از مبارزه نهایی در یک رویداد ورزشی، تمام معاینات فیزیکیِ پس از مبارزه باید توسط پزشک کنار رینگ انجام شود مگر اینکه کمیسیون ناظر خلاف این امر را تعیین کند. همچنین بوکسور ها ملزم به رعایت تمامی الزامات پزشکی و الزامات موجود در مجوز کمیسیون ناظر هستند.

مواد ممنوعه

تنها استفاده از ژل نفتی بر روی صورت، بازوها یا هر قسمت دیگری از بدن بوکسور مجاز خواهد بود و در صورت به وجود آمدن بریدگی تنها استفاده موضعی از مواد زیر مجاز است:

  • – محلول آدرنالین ۱۰۰۰/۱
  • – آوتین(Avetine)
  • – ترومبین(Thrombin)
  • – تمامی محلول های دیگر غیر مجاز هستند.

دارو های ممنوعه

ممکن است از تمامی بوکسورها خواسته شود تا در تست مواد مخدر یا هر تست دیگری که کمیسیون ناظر صلاح بدانند شرکت کنند . هزینه این تست بر عهده برگزار کننده مسابقه خواهد بود .

تعلیق خارج از کشور

کلیه محرومیت‌های پزشکی و مدیریتی که توسط سایر کمیسیون‌های ورزشی برای شرکت‌کنندگان اعمال می‌شود، توسط کمیسیون ناظر به رسمیت شناخته می‌شود.

بیمه پزشکی

بیمه سلامت

هر بوکسور باید تحت پوشش بیمه درمانی ای قرار گیرد که برای هرگونه اسیب دیدگی در مسابقات بوکس ، پوشش درمانی مناسب فراهم می کند. مبلغ مزایای توصیه شده برای پوشش سلامتی و مرگ تصادفی برای هر بوکسور ۱۰۰۰۰۰ دلار است. حداقل مبلغ برای هر بوکسور ۱۰۰۰۰ دلار برای سلامتی و ۱۰۰۰۰ دلار مزایای مرگ تصادفی است. قبل از مسابقه باید گواهی بیمه سلامت به کمیسیون ناظر ارائه شود.

آموزش بوکس حرفه ای
آموزش بوکس حرفه ای با دوبله ی فارسی – جهت دانلود روی تصویر بالا کلیک کنید.

الزامات فدرال

کارت شناسایی فدرال

بوکسورها باید حداقل هجده (۱۸) سال سن داشته باشند و کارت شناسایی فدرال که در زمان حاضر معتبر باشد داشته باشند تا بتوانند در یک مسابقه بوکس حرفه ای شرکت کنند.

انطباق با الزامت فدرال مورد قبول

بوکسور ها باید با قوانین ایمنی حرفه ای بوکس ۱۹۹۶ و قانون اصلاحات بوکس (۱۵ USC § ۶۳۰۱  و موارد بعد از آن) و هرگونه اصلاحیه ی ان ها تطابق کامل داشته باشند .

مجوز ها :

تمامی مقاماتی که به وسیله کمیسیون ناظر به رسمیت شنلخته شده اند باید مجوز داشته باشند.

جدول هزینه مجوز

کمیسیون ناظر باید از جدول هزینه مجوز حال حاضر خود استفاده کند.

قوانین بوکس زنان

تجهیزات ایمنی

بوکسورهای زن باید شورت بوکس، محافظ شکم، محافظ پایین تنه، بادی زنانه ، کفش و یک محافظ دهان مخصوص به خود داشته باشند . استفاده از محافظ سینه اختیاری است.

مو و آرایش

بوکسورها نباید از لوازم آرایشی صورت استفاده کنند. و مو ها باید طبق صلاحدید مقام مسئول در کمیسیون ناظر به وسیله یک وسیله نرم و غیر ساینده در جای خود محکم شوند.

کلاس های وزنی

کلاس های وزنی باید مشابه کلاس های وزنی مورد استفاده برای مردان بوکسور باشند.

تعداد و مدت زمان هر راند

هیچ مسابقه ای در بوکس حرفه ای زنان نباید برای بیش از ۱۰ راند برنامه ریزی شود . مدت زمان هر راند باید ۲ دقیقه باشد و بین راند ها باید ۱ دقیقه زمان استراحت وجود داشته باشد .

سایز دستکش های مبارزه زنان

وزن دستکش ها باید با وزن دستکش های استفاده شده به وسیله مردان بوکسور برابر باشد . در صورت توافق هر دو بوکسور ممکن است از دستکش های بزرگتر استفاده شود.

تست حاملگی

قبل از هر مسابقه باید تست حاملگی با پاسخ منفی که در کمتر از ۱۴ روز گذشته انجام شده باشد به کمیسیون ناظر ارائه داده شود.

قوانین بوکس وزن کشی ها

مقیاس ها

مقیاس هایی که برای وزن کشی استفاده می شوند باید به وسیله برگزار کننده مشخص شوند و به وسیله کمیسیون ناظر تایید شوند . در صورت استفاده از چند مقیاس ، هر بوکسور باید با مقیاسی مشابه با مقیاس مورد استفاده  برای حریف خود وزن کشی شود.

رویه ی وزن کشی

بوکسور ها باید بیست و چهار ساعت قبل از زمان برنامه ریزی شده برای مسابقه مورد نظر در محلی که برگزار کننده مشخص کرده و به تایید کمیسیون ناظر رسیده است ، وزن کشی شود . وزن کشی باید در حضور کمیسیون ناظر و برگزار کننده یا نماینده برگزار کننده انجام شود .از زمانی که وزن کشی شروع می شود تا زمانی که تمام بوکسور ها وزن شده باشند و فرایند وزن کشی به پایان رسیده باشد، نباید مقیاس را جابه جا کرد.

وزن کشی ۲۴ ساعت قبل از مسابقه

 وزن کشی در بازه زمانی ۱۲-۲۴ ساعت قبل از زمان برنامه ریزی شده برا برگزاری مسابقه اصلی انجام می شود (نباید در کمتر از ۱۲ ساعت مانده به زمان برگزاری رویداد اصلی انجام شود) و وزن بوکسر ها نباید از وزن ذکر شده در قرار داد بین برگزار کننده و بوکسور تجاور کند . اگر وزن بوکسور از وزن ذکر شده در قرار داد بین برگزار کننده و بوکسور تجاوز کند ، کمیسیون ناظر باید مسابقه را کنسل کنند مگر اینکه بوکسور :

  • ۱- وزن اضافه تر از وزن ذکر شده در قرارداد بین بوکسور و برگزار کننده را حداقل دوازده ساعت قبل از زمان شروع مسابقه از دست بدهد.
  • ۲- ۱۲ ساعت قبل از زمان شروع مسابقه مقداری معادل وزن اضافه منهای دو پوند را از دست بدهد و دو پوند باقیمانده را حداقل ۶ ساعت قبل از شروع مسابقه از دست بدهد . یا
  • ۳- در مورد قرارداد بین بوکسور و برگزار کننده مجددا مذاکره کند.

بوکسور هایی که ۱۲-۲۴ ساعت قبل از شروع مسابقه وزن کشی شده اند ، باید دو ساعت قبل از شروع مسابقه نیز وزن کشی شوند و نباید از وزن ذکر شده در قرارداد بین بوکسور و برگزار بیش از ۱۰ پوند تجاوز کنند.

وزن کشی ۱۲ ساعت قبل از مسابقه

اگر وزن کشی کمتر از ۱۲ به زمان شروع مسابقه انجام شود،وزن بوکسر ها نباید از وزن ذکر شده در قرار داد بین برگزار کننده و بوکسور تجاور کند . به دلایل ایمنی ، هیچ بوکسوری مجاز نیست در مدت زمان ۱۲ ساعت قبل از مسابقه بیش از ۲ پوند وزن کم کند . اگر وزن یک بوکسور بیش از دو پوند از وزن تعیین شده در قرارداد تجاوز کند، کمیسیون ناظر مسابقه را لغو می کند مگر اینکه بوکسور:

۱-حداقل ۶ ساعت قبل از شروع مسابقه تا دو پوند از وزن خود را از دست بدهد(بیش از دو پوند مجاز نیست) و دوباره درباره قرار داد مذاکره کند یا

۲٫ در مورد قرارداد بین بوکسور و برگزار کننده مجددا مذاکره کند.

دستورالعمل کلاس های وزنی، تفاوت وزن و وزن دستکش

دستورالعمل های زیر باید برای مسابقات استفاده شود، مگر اینکه ABC به صورت کتبی از حد مجاز تفاوت وزن چشم پوشی کند.

کلاس وزنی وزن مربوط به کلاس وزنی حد تفاوت وزن مجاز وزن دستکش
Mini Flyweight کمتر و مساوی ۱۰۵ پوند کمتر از ۳ پوند ۸ اونس
Light Flyweight بیشتر از ۱۰۵تا ۱۰۸پوند کمتر از ۳ پوند ۸ اونس
Flyweight بیشتر از ۱۰۸ تا ۱۱۲ پوند کمتر از ۳ پوند ۸ اونس
Super Flyweight بیشتر از ۱۱۲ تا ۱۱۵ پوند کمتر از ۳ پوند ۸ اونس
Bantamweight بیشتر از ۱۱۵ تا ۱۱۸ پوند کمتر از ۳ پوند ۸ اونس
Super Bantamweight بیشتر از ۱۱۸ تا ۱۲۲ پوند کمتر از ۴ پوند ۸ اونس
Featherweight بیشتر از ۱۲۲تا ۱۲۶ پوند کمتر از ۴ پوند ۸ اونس
Super Featherweight بیشتر از ۱۲۶ تا ۱۳۰ پوند کمتر از ۴ پوند ۸ اونس
Lightweight بیشتر از ۱۳۰ تا ۱۳۵ پوند کمتر از ۵ پوند ۸ اونس
Super Lightweight بیشتر از ۱۳۵ تا ۱۴۰ پوند کمتر از ۵ پوند ۸ اونس
Welterweight بیشتر از ۱۴۰ تا ۱۴۷ پوند کمتر از ۷ پوند ۸ اونس
Super Welterweight بیشتر از ۱۴۷ تا ۱۵۴ پوند کمتر از ۷ پوند ۱۰ اونس
Middleweight بیشتر از ۱۵۴ تا ۱۶۰ پوند کمتر از ۷ پوند ۱۰ اونس
Super Middleweight بیشتر از ۱۶۰ تا  ۱۶۸پوند کمتر از ۷ پوند ۱۰ اونس
Light Heavyweight بیشتر از ۱۶۸ تا  ۱۷۵پوند کمتر از ۷ پوند ۱۰ اونس
Cruiserweight بیشتر از ۱۷۵ تا ۲۰۰ پوند کمتر از ۱۲ پوند ۱۰ اونس
Heavyweight بیشتر ۲۰۰ پوند بدون محدودیت ۱۰ اونس

تایید مبارزه

۱-برگزاری هیچ مسابقه بوکسی بدون تایید کمیسیون ناظر مجاز نیست . تصمیم کمیسیون ناظر قطعی است.

۲- در صورتی که اطلاعات زیر درباره هر دو  بوکسور مشابه باشد و کمسیون ناظر درباره ایمنی و سلامتی هر یک از بوکسور های پیشنهادی برای مسابقه  نگرانی نداشته باشد ممکن مسابقه را تایید کند. این اطلاعات عبارتند از : پیشینه بوکس ورزشکار ، تجربه ورزشکار در ورزش بوکس ، مهارت های بوکس ورزشکار و شرایط فیزیکی ورزشکار

۳-زمانی که مسابقه تایید شد کمیسیون ناظر باید واسطه برگزاری مسابقه و برگزار کننده مسابقه را مطلع کند و این کار را با دادن تاییدیه اولیه به واسطه برگزاری و تایید پیش آگهی ارسال شده به وسیله برگزار کننده انجام می دهد . تنها برگزاری مسابقات تایید شده به وسیله کمیسیون ناظر مجاز است و تصمیم کمیته ناظر قطعی است.

مدت زمان راند ها

هیج مسابقه بوکس حرفه ای نباید برای بیش از ۱۲ راند برای مردان و بیش از ۱۰ راند برای زنان برنامه ریزی شود . مدت زمان هر راند باید برای مردان ۳ دقیقه و برای زنان ۲ دقیقه باشد و بین راند ها فاصله ۱ دقیقه ای برای استراحت  وجود داشته باشد.

نحوه لباس پوسیدن مناسب در رینگ مبارزه

بوکسور ها باید شورت بوکس ، محافظ شکم ،محافط پایین تنه و کفش بپوشند و از محافظ دهانی که کاملا اندازه و مخصوص آن هاست استفاده کنند . علاوه بر این بوکسر های زن بایدبادی زنانه بپوشند و محافظ سینه برای ان ها اختیاری است.

پیچیدن باند بوکس دور دست

برای پیچیدن باند بوکس دور دست باید از گاز نرم با طول کمتر از ۲۰ یارد و عرض کمتر از ۲ اینچ استفاده شود . محکم کردن گاز روی دست باید به وسیله نوار چسبی با طول کمتر از ۸ فیت و عرض کمتر از  یک و نیم اینچ انجام شود. هنگامی که دست فشرده می شود تا مشت شود ، نوار چسب نباید هیچ قسمتی از بر آمدگی های محل اتصال انگشتان به دست را بپوشاند. استفاده از اب یا هر مایع یا ماده دیگری روی نوار چسب شدیدا ممنوع است.

پیچیدن دست باید در اتاق رختکن و در حضور نماینده کمیسیون انجام شود . در صورت درخواست، نماینده بوکسور دیگر هم می تواند حضور داشته باشد.

دستکش ها

در دستکش ها باید قسمت انتهایی انگشت شست به بدنه دستکش متصل شده باشد تا احتمال آسیب به چشم حریف به حداقل برسد. هر دستکش یا مجموعه ی دستکش فقط می تواند یکبار در طول مسابقه استفاده شود. کلیه دستکش ها در معرض بازرسی کمیسیون ناظر می باشد. دستکش هایی که پیچ خورده، دستکاری شده، تغییر یافته،نامناسب و دارای اندازه مناسب برای ورزشکار نیستند، باید تعویض شوند. قبل از شروع اولین مسابقه ،برگزار کننده مسابقه باید از هر کدام از دستکش های ۸ اونسی و ۱۰ اونسی یک ست در اختیار کمیسیون ناظر قرار دهد  تا در صورتی که دستکش های مبارزان در خلال مسابقه آسیب دیدند ، از این دستکش ها استفاده شود.برگزار کننده مسابقه باید دستکش هایی تمیز ، کامل و بهداشتی که در شرایط مناسب قرار دارند برای مسابقه تهیه کند . دستکش ها به نباید به هر نحوی پیچ خورده باشند ، دستکاری شده باشند یا تغییر داده شده باشند.برگزار کننده باید برای تمام مسابقات اصلی و مسابقاتی که بر سر کسب عناوان هستند ، دستکش های جدید فراهم کند . وقتی در مسابقه ای بوکسر ها بالاتر و پایین تر از وزن های توضیح داده در بخش ” دستورالعمل کلاس های وزنی، تفاوت وزن و وزن دستکش” هستند هر دو بوکسور باید دستکش های مورد نیاز برای وزن بالاتر را استفاده کنند.

افراد حاضر در رینگ

هیچ فردی به جز مبارزان و داور نباید در حین مبارزه به رینگ وارد شود .برای مسابقاتی که بر سر تصاحب عنوان نیستند ممکن است قانون به صورت حضور بیش از ۳ ثانیه تغییر کند . بین دو راند ،یک ثانیه داخل رینگ و ۲ ثانیه در حاشیه رینگ و پشت طناب ها . برای مسابقات قهرمانی این زمان ممکن است ۴ ثانیه باشد . بین دو راند ۱ ثانیه داخل رینگ ، ۲ ثانیه در حاشیه رینگ و پشت طناب ها و ۱ ثانیه روی زمین و پشت طناب ها.

ممکن است داور ، کمیسیون نظارتی یا ناظر مسابقه از دکتر بخواهند که وارد رینگ شود و جراحت یکی از مبارزان را بررسی کند .هیچ کدام از مبارزان نباید رینگ را در مهلت استراحت ۱ دقیقه ای بین راند ها ترک کند . در صورتی که در طول زمان راند فردی غیر مجاز وارد رینگ شود ، داور می تواند بر اساس صلاحدید خود بازی را متوقف کند .

خطا ها

خطا عملی انجام شده توسط یک بوکسور است  که توسط داور شناسایی می شود و این عمل با استاندارد یک ضربه منصفانه یا رفتار یک مبارز حرفه ای مطابقت ندارد.

خطاها ممکن است شامل موارد زیر باشند ولی به آن ها محدود نمی شوند:

۱-ضربه زدن به زیر ناف یا پشت گوش حریف

۲- ضربه زدن به حریف زمانی که ناک داون شده است.

۳-نگه داشتن حریف با یک دست و ضربه زدن به او با دست دیگر

۴- گرفتن یا حفظ عمدی موقعیت کلینج

۵-کشتی گرفتن ،لگد زدن یا خشونت

۶-هل دادن حریف به گوشه رینگ یا طناب ها

۷-ضربه زدن با سر ،شانه ،زانو یا ارنج

۸ ضربه زدن با دستکش باز، باسن یا داخل دست، یا پشت دست، آرنج یا مچ دست.

۹-افتادن عمدی کف رینگ بدون ضربه خوردن یا با هدف اجتناب از ضربات

۱۰-ضربه زدن عمدی به قسمتی از بدن که روی کلیه ها قرار دارد

۱۱- استفاده از ضربه محوری (چرخش در حین پرتاب مشت) یا مشت خرگوش(پرتاب مشت به پشت سر و ناحیه گردن).

۱۲- ضربه زدن به چشم با شست دستکش

۱۳- استفاده از زبان توهین آمیز

۱۴- رفتار غیرورزشی که باعث صدمه به حریف می شود و شامل استانداردهای یک ضربه عادلانه نمی باشد.

۱۵-ضربه زدن در زمان استراحت

۱۶-تف کردن محافظ دهان به صورت عمدی

۱۷-ضربه زدن به حریف روی طناب ها یا خارج از آن ها

۱۸-نگه داشتن طناب و ضربه زدن

۱۹-گاز گرفتن یا تف کردن

۲۰-عدم اطاعت از دستورات داور

۲۱-پا گذاشتن روی حریف

۲۲-خم شدن زیر کمر بند حریف

۲۳-خارج شدن از گوشه بی طرف

۲۴-اخطار کورنر دوم

صدمات ناشی از خطاها

الف. خطاهای عمدی.

۱-اگر خطای عمدی باعث به وجود امدن جراحت و اسیب شود ، و اسیب به قدری جدی باشد که باعث توقف سریع مسابقه شود ، بوکسوری که باعث آسیب شده است به خاطر رد صلاحیت ، بازنده می باشد.

۲-اگر خطای عمدی باعث جراحت و اسیب شود، ولی مسایقه بتواند ادامه پیدا کند ، داور به مقامات مسئول اطلاع می دهد و ۲ امتیاز از بوکسور خطاکار کسر می شود . کسر ۲ امتیاز برای خطای عمدی ، اجباری خواهد بود.

۳-اگر خطای عمدی باعث اسیب یا جراحت شود و این اسیب باعث توقف مسابقه در راند بعد شود ، بوکسور اسیب دیده در صورتی که در کارت های امتیازی از حریف خود پیش باشد به وسیله تصمیم تکنیکال (TECHNICAL DECISION) برنده اعلام خواهد شد و اگر بوکسور اسیب دیده در کارت های امتیازی از حریف خود عقب باشد یا با او مساوی باشد ، نتیجه مسابقه مساوی تکنیکال (TECHNICAL DRAW) اعلام می شود.لازم به ذکر است که راند های ناکامل هم امتیاز دهی می شوند . اگر در راندی هیچ اقدامی صورت نگرفته باشد ، راند به عنوان راند مساوی امتیاز دهی می شود.

۴-اگر بوکسوری در تلاش برای انجام خطای عمدی روی حریف ، به خودش اسیب بزند ، داور هیچ اقدامی به نفع او انجام نخواهد داد و این اسیب به منزله اسیب ناشی از یک ضربه منصفانه در نظر گرفته می شود.

۵- اگر داور احساس کند که یک بوکسور رفتاری غیر ورزشی انجام داده است، ممکن است مسابقه را متوقف کند و بوکسور را رد صلاحیت کند.

ب.خطای غیر عمدی

اگر خطای غیر عمدی باعث جراحت یا آسیب شود و اسیب به قدری شدید باشد که داور را مجبور کند سریعا مسابقه را متوقف کند ،در صورتی که مسابقه برای چهار راند برنامه ریزی شده باشد و مسابقه قبل سه راند کامل متوقف شود مسابقه بی نتیجه خواهد بود .( NO DECISION)

راندها زمانی کامل می شوند که زنگ به نشانه ی پایان راند به صدا در آید.

اگر مسابقه ای برای بیش از ۴ راند برنامه ریزی شده باشد و خطای غیر عمدی باعث جراحت یا آسیب شود و اسیب به قدری شدید باشد که داور را مجبور کند سریعا مسابقه را متوقف کند، اگر مسابقه قبل از ۴ راند کامل متوقف شده باشد ، مسابقه بی نتیجه خواهد بود. ( NO DECISION).

اگر خطای غیر عمدی باعث جراحت یا آسیب شود و اسیب به قدری شدید باشد که داور را مجبور کند سریعا مسابقه را متوقف کند ، در صورتی که مسابقه برای ۴ راند برنامه ریزی شده باشد و مسابقه بعد از ۳ راند مبارزه متوقف شده باشد، نتیجه با تصمیم تکنیکال (TECHNICAL DECISION) مشخص می شود و بوکسوری که تا قبل از توقف مسابقه در کارت های امتیازی از حریف خود پیش بوده است به عنوان برنده اعلام می شود.

در صورتی که مسابقه برای بیش از ۴ راند برنامه ریزی شده باشد و خطای غیر عمدی باعث جراحت یا آسیب شود و اسیب به قدری شدید باشد که داور را مجبور کند سریعا مسابقه را متوقف کند، اگر مسابقه بعد از ۴ راند مبارزه  متوقف شده باشد ، نتیجه با تصمیم تکنیکال (TECHNICAL DECISION) مشخص می شود و بوکسوری که تا قبل از توقف مسابقه در کارت های امتیازی از حریف خود پیش بوده است به عنوان برنده اعلام می شود.

مبارزی که به طور تصادفی در قسمت پایین تنه ضربه می خورد باید بعد از گذشت زمانی معقول به مسابقه ادامه دهد . این زمان نباید از ۵ دقیقه بیشتر شود وگرنه او بازنده اعلام خواهد شد.

جریمه خطا ها

رد صلاحیت برای خطاهایی که روی بدن انجام می شوند، تنها زمانی رخ می دهد که داور احساس کند این خطاها آشکار و یا مستمر هستند.

داور ممکن است به ازای هر ضربه غیرقانونی به بدن دستور کسر امتیاز بدهد و به تشخیص خود حداکثر پنج (۵) دقیقه استراحت برای بهبود بوکسور آسیب دیده بدهد. قبل از دادن زمان استراحت ممکن است داور از پزشک کنار رینگ بخواهد تا بوکسور را معاینه کند.

اگر داور خطا را تصادفی تشخیص دهد و بوکسور آسیب دیده نتواند پس از پنج دقیقه (۵)  استراحت به مبارزه ادامه دهد، قوانین مربوط به خطاهای تصادفی اعمال می شوند.

مبارزی که به طور تصادفی در قسمت پایین تنه ضربه می خورد باید بعد از گذشت استراحت  ۵ دقیقه ای  به مبارزه ادامه دهد ، در غیر این صورت بازنده مسابقه خواهد بود.

اگر خطای عمدی باعث جراحت و اسیب شود، ولی مسایقه بتواند ادامه پیدا کند ، داور به مقامات مسئول اطلاع می دهد و ۲ امتیاز از بوکسور خطاکار کسر می شود . کسر ۲ امتیاز برای خطای عمدی ، اجباری خواهد بود.

تعیین ناک داون

زمانی در نتیجه یک ضربه قانونی یا یک سری ضربات قانونی، یک شرکت کننده، ناک دان محسوب می شودکه :

  1. زمین را با هر قسمتی از بدن غیر از پاهای خود لمس می کند.
  2. به وسیله ی طناب های رینگ  نگه داشته شده باشد.
  3. بدون توانایی حفاظت از خودش به طناب ها اویزان باشد، بین آن ها باشد یا روی آن ها افتاده باشد و نتواند روی زمین بیفتد.

ناک داون با شمارش هشت تایی

در صورت به وقوع پیوستن ناک داون شمارش هشت تایی اجباری است . شرکت کنده ای که ناک اوت می شود حداقل برای مدت شصت روز محروم می شود و شرکت کنده ای که با ناک اوت تکنیکال شکست می خورد حداقل برای مدت ۳۰ روز از شرکت در هر گونه فعالیت بوکس محروم می شود. اگر داور تشخیص دهد که ایمنی بوکسور سرنگون شده در خظر است می تواند شمارش و مسابقه را خاتمه دهد .

در صورت به وقوع پیوستن ناک داون به بوکسور سرنگون شده اجازه داده می شود تا حین شمارش ده تایی ، بدون کمک گرفتن بلند شود . اگر مسابقه دهنده قبل از رسیدن به شماره ده بلند شود و فورا بدون دریافت ضربه از حریف به زمین بیفتد ، داور باید شمارش را از جایی که متوقف کرده بود ، ادامه دهد .

ممکن است داور برای شرکت کننده ای که بدون توانایی دفاع از خود به طناب ها اویزان است ، بین آنها یا روی آن ها یا روی زمین افتاده است ، شمارش را آغاز کند .

هنگامی که ناک داون اتفاق می افتد، حریف بوکسور سرنگون شده باید به دورترین گوشه خنثی رفته و در حین شمارش در آنجا بماند. اگر حریف به گوشه خنثی نرود داور ممکن است شمارش را متوقف کند و وقتی که او به گوشه خنثی برگشت ، شمارش را از جایی که متوقف کرده بود ، ادامه دهد.

خاتمه مسابقه به دلیل آسیب دیدگی – ناک اوت تکنیکال (Technical Knock-out (TKO))

هنگامی که جراحتی با یک مشت قانونی ایجاد می شود و مبارزه به دلیل آن جراحت  متوقف می شود، بوکسور آسیب دیده با ناک اوت تکنیکال بازنده می شود و کمیسیون باید حروف TKO (باخت با ناک اوت تکنیکال) را در سوابق ثبت کند. هر بوکسوری که از طریق TKO ناشی از ضربات سر شکست بخورد، باید تعلیق پزشکی دریافت کند و حداقل به مدت سی (۳۰) روز در هیچ فعالیت بوکسی شرکت نکند.

خاتمه مسابقه به دلیل ناک اوت ناک اوت (KO)

هنگامی که یک بوکسور از طریق ناک اوت شکست بخورد یا نتواند با شمارش ده تایی بلند شود. باید با ناک اوت (KO) بازنده شود و کمیسیون باید حروف KO (باخت با ناک اوت) را در سوابق ثبت کند.

محرومیت پزشکی

هر بوکسوری که از طریق ناک اوت تکنیکال(TKO)ناشی از ضربات سر شکست بخورد، باید تعلیق پزشکی دریافت کند و حداقل به مدت سی (۳۰) روز در هیچ فعالیت بوکسی شرکت نکند. بوکسوری که به خاطر ناک اوت (KO)بازنده شود باید محرومیت پزشکی دریافت کند و به مدت حداقل ۶۰ روز در هیچ فعالیت بوکسی شرکت نکند . بر اساس صلاحدید پزشک ، ممکن است مدت زمان محرومیت بیشتری برای ناک اوت تکنیکال(TKO) یا ناک اوت (KO)تعیین شود .

بوکسورها پس از شرکت در یک مسابقه باید یک دوره استراحت هفت روزه اجباری داشته باشند. روز اول دوره استراحت اجباری از اولین روز پس از مسابقه شروع می شود.

هر زمان که پزشک به این باور برسد که محرومیت پزشکی به نفع ایمنی بوکسور است می تواند محرومیت پزشکی را صادر کند .(مثلا در شرایطی مثل فشار خون بالا در معاینات فیزیکی قبل مسایقه).

در هر یک از موارد، تصمیم پزشک برای صدور یا تمدید محرومیت قطعی است.

تجهیزات

اندازه رینگ

وقتی مساحت رینگ از سمت داخل طناب ها اندازه گیری می شود اندازه آن  باید بین ۱۶ تا ۲۰ فیت مربع باشد. حاشیه رینگ نباید کمتر از ۲ فیت از طناب ها فاصله داشته باشد. رینگ باید با چهار طناب مجهز شده باشدو در هر طرف رینگ باید دو  نگهدارنده (spacer tie) برای محکم کردن طناب ها وجود داشته باشد.

تجهیزات پزشکی مورد نیاز

در کنار رینگ همیشه  باید یک آمبولانس و یک تکنسین پزشکی اورژانس یا امداد گر با مجوز معتبر و تجهیزات مناسب احیا وجود داشته باشد.

اعضای تیم گوشه رینگ بوکسور

الزامات و محدودیت ها

در صورتی که کمیسیون ناظر برای اعضای تیم گوشه رینگ مجوز صادر کند، همه اعضای این تیم باید مجوز مربوطه را داشته باشند.

ورود به رینگ

اعضای تیم گوشه رینگ بوکسور نباید برای کمک یا جا به جایی بوکسور ناک داون شده وارد رینگ شوند . مگر اینکه پرسنل پزشکی از آن ها بخواهند که این کار را انجام دهند.

رهبر تیم گوشه رینگ و وظایف در گوشه رینگ

رهبر این تیم در مسابقاتی که بر سر عنوان نیستند می تواند حد اکثر سه ثانیه به بوکسور کمک کند ، یک ثانیه از داخل رینگ و دو ثانیه از حاشیه رینگ .برای مسابقات قهرمانی ممکن است این زمان به چهار ثانیه افزایش پیدا کند ، یک ثانیه داخل رینگ ، دو ثانیه از حاشیه رینگ و یک ثانیه از روی زمین کنار رینگ. ممکن است به خاطر اعمال رهبر تیم گوشه رینگ یا اعضای آن از بوکسور امتیاز کسر شود یا رد صلاحیت شود.

قبل از شروع مسابقه

الف. رهبر و سایر اعضای تیم گوشه رینگ باید برای ناظر و داور مشخص شوند و فقط افرادی که به این ترتیب شناسایی و مشخص شده اند اجازه حضور در تیم گوشه رینگ بوکسور را دارند.

ب.قبل از پوشیدن دستکش ، بوکسور باید دستی که باند به دور آن پیچیده شده را برای بررسی به کمیسیون نظارت نشان دهد.

پ. زمانی که داور بوکسورها را برای دستورات نهایی به مرکز رینگ فرا خواند، تیم گوشه رینگ باید بوکسور را آماده کنند.

ت. نوشیدنی های ورزشی باید قبل از مسابقه به صورت در بسته برای بررسی به کمیسیون ارائه شوند، در غیر این صورت ممکن است از آنها استفاده نشود.

– وظایف اعضای تیم گوشه رینگ در طول راند:

الف. در حالت نشسته باقی بمانند.

ب.نباید قبل از اینکه زنگ، پایان راند را مشخص کند از پله ها یا گوشه رینگ بالا روند یا وارد رینگ شوند.

پ. باید از مربیگری بیش از حد بوکسور خود خودداری کند.

ت. به جای پرتاب حوله، اسفنج یا هر چیز دیگری به داخل رینگ، باید با رفتن روی حاشیه رینگ به داور علامت دهند که مبارزه را متوقف کند. فقط داور می تواند مسابقه را متوقف کند و  می تواند در هر زمان با پزشک کنار رینگ در مورد وضعیت جسمانی هر بوکسور مشورت کند.

وظایف اعضای تیم گوشه رینگ در طول یک دقیقه مدت استراحت بین دو راند

الف.مربیگری بوکسورشان را بکنند و او را راهنمایی کنند.

ب.  بریدگی ،ساییدگی یا تورم احتمالی را درمان کنند.

پ. آب، یخ، نوشیدنی های ورزشی تایید شده یا سایر تکنیک های خنک کننده را به کار ببرند

ت. باید با صدای سوت مسئول زمان ، که ده ثانیه قبل از شروع یک راند زده می شود، رینگ را ترک کنند.

ث. قبل از به صدا در آمدن زنگ آغاز راند، باید تمام موارد موجود در رینگ و سکوی رینگ را بردارند.

 

پزشکان

پزشک مورد نیاز در کنار رینگ

همیشه باید حداقل یک پزشک کتار زینگ حضور داشته باشد. پزشک باید دارای مجوز یا دکترای پزشکی استئوپاتیک باشد. پزشک باید از نظر قانونی توسط ایالتی که مسابقات بوکس در آن برگزار می شود مجاز به انجام طبابت باشد مگر اینکه بر اساس وضعیت ایالت ، استثنایی قائل شوند.

داور ها

وظایف داورها قبل از شروع مسابقه

۱-هر بوکسور و رهبر تیم گوشه رینگ او را در رختکن ملاقات کند و :

الف.به اعضای گوشه رینگ درباره تخطی از قوانین مربوط به این اعضا هشدار دهد و اگر با این موضوع موافقت نکردند داور باید به آن ها هشدار دهد که نقص این قوانین باعث رد صلاحیت ورزشکار آن ها خواهد شد و مجازات انضباطی به دنبال خواهد داشت.

ب.خط کمربند/باسن را مشخص کند و توضیح دهد که  تجهیزات ورزشکار نباید از این خط فرضی بالا تر قرار بگیرند.

پ. توضیح دهد زمانی که زنگ هشدار به صدا در میاید-نشان دهنده این است که پایان راند نزدیک است- و زمانی که زنگ پایان مسابقه به صدا در می آید چه کار هایی باید انجام دهند .

ت. . به رهبر تیم گوشه رینگ توضیح دهد که از او انتظار دارد گوشه رینگ مربوط به خوشان را مدیریت کند (مایعات یا یخ  ریخته شده را تمیز کند، ژله نفتی اضافی را پاک کند، و مطمئن شود که بوکسور قبل از شروع هر راند، قطعه محافظ دهان خود را در جای خود قرار داده است) .

ث. فراینذی که طی آن بوکسور ها وارد زمان استراحت می شوند را برای آن ها توضیح دهد.

ج. خطاها و نحوه صدور اخطار و/یا کسر امتیاز را با آن ها مرور کند.

چ. باندی که برای پیچیدن دست استفاده می شود را بازرسی و امضا کند (مگر اینکه کمیسیون فرآیند دیگری را ایجاد کند).

ح. از بوکسر و رهبر تیم پوشه رینگ او بپرسد آیا سوال دیگری دارند؟

۲-با پزشک (پزشکان) دیدار کند تا:

الف.تا از تجربه کاری پزشک در کنار رینگ مطلع شود.

ب. محل حضور پزشک در حین مبارزه را مشخص کند.

پ.به پزشک اطلاع دهد یا به او یاد آوری کند که نمی تواند به رینگ وارد شود مگر اینکه داور یا کمیسیون از او بخواهند.

ت. علامتی که داور استفاده می کند تا پزشک را به داخل رینگ فرا خواند ، مشخص کند.

ث. علامتی که داور استفاده می کند تا پزشک را به گوشه بی طرف رینگ فرا خواند ، مشخص کند.

ج.به پزشک توضیح دهد که در صورتی که به داخل فراخوانده شد تا در حین مبارزه بوکسوری را معاینه کند ، باید به سرعت از حاشیه رینگ بالا رود و بوکسور را سریعا معاینه کند (کمتر از ۵تا ۱۰ ثانیه) و با داور در این مورد صحبت کند . و از قبل مشخص کند که پزشک چگونه یافته های خود از معاینه را با داور در میان بگذارد.

چ. به پزشک توضیح دهد که بعد از معاینه بوکسور نباید اظهار نظری بکند که در روند مسابقه تغییر ایجاد کند . مثلا استفاده از عبارت “بذار یه راند دیگه ادامه بده”.

ح.درباره بوکسور ها و تعدادی از مواردی که پزشک ممکن است در حین مبارزه ببیند به او توضیح دهد. مثلا اینکه بوکسور ها معمولا از دماغ خونریزی دارند.

خ. معاینه پزشکی قبل از مبارزه را انجام دهند.

۳- وضعیت رینگ را بررسی کند تا مطمئن شود که همه چیز برای مسابقه آماده است (سطل ها و پله ها در گوشه های قرمز و آبی، کشش طناب، وضعیت کف رینگ و غیره).

زمان ورود بوکسور ها به رینگ:

الف.دستکش های شرکت کنندگان را بررسی کند و مطمئن شود هیچ ماده خارجی آسیب رسانی روی دستکش یا بدن بوکسور استفاده نشده باشد.

ب.دستکش ها ،تنه ، کفش ها(گره دوتایی یا چسب آن ها )،مو ، قطعه محافظ دهان و تجهیزات ایمنی (بررسی دوباره خط کمربند)را بررسی کند و مطمئن شود که ورزشکاران از جواهرات استفاده نکرده باشند.

پ. پس از معرفی بوکسور به وسیله گوینده ، بوکسورها را به حلقه مرکزی فراخوانی کند، دستورالعمل‌های نهایی را ارائه دهد، بوکسورها را هدایت کند تا به گوشه‌های خود بازگردند، و برای آماده شدن برای مسابقه، رینگ و حاشیه آن را خالی کند.

ت.قبل از شروع مسابقه ، مسئول زمان ، پزشک (پزشک ها )و هر کدام از قاضی ها را بررسی کند وتا مطمئن شود که برای مسابقه اماده هستند . سپس به مسئول زمان مسابقه علامت دهد تا مسابقه را شروع کند.

وظایف داور در حین مبارزه:

  1. از ایمنی بوکسور ها اطمینان حاصل کند
  2. تمام قوانین کمیسیون در مورد اجرای مسابقه و رفتار اعضای تیم گوشه رینگ هر بازیکن را به طور کامل اجرا کند .
  3. کنترل مبارزه را در تمام مراحل آن حفظ کند و در صورت نیاز اخطار دهد یا دستور کسر امتیاز دهد.
  4. هر زمان که دستکش های مبارزی به صورت تصادفی یا در اثر ناک داون  به کف رینگ برخورد کرد ، قبل از ادامه مسابقه دستکش ها را از نظر فیزیکی بررسی و ان ها را تمیز کند.
  5. اگر یک بوکسور زخمی شود، داور ممکن است مسابقه را قطع کند و با پزشک کنار رینگ مشورت کند تا مشخص شود آیا بوکسور آسیب دیده می تواند به مسابقه  ادامه دهد یا خیر.
  6. اگر پزشک کنار رینگ روی حاشیه رینگ قدم بگذارد، داور ممکن است تایم اوت اعلام کند تا بوکسور مصدوم  توسط  پزشک معاینه شود. اختیار نهایی برای توقف یا ادامه مبارزه با داور است.
  7. سریعا مسابقه را متوقف کند تا کمیسیون و بوکسورها را از آسیب ناشی از ضربه سر یا خطا مطلع کندو تعیین کند که این عمل عمدی یا تصادفی بوده است. سپس تعیین کند آیا مبارزه می تواند ادامه یابد یا خیر.
  8. به قاضی ها دستور دهد ، زمانی که او خطای یکی از شرکت کنندگان را ارزیابی کرد، کارت امتیازی  را بر اساس آن علامت گذاری کنند.
  9. اگر مسابقه دهنده ای که روی زمین افتاده و داور مشغول شمارش برای اوست ، بعد از اعلام شماره ۱۰ به وسیله داور هنوز روی زمین باشد ، یا اگر به نظر داور مبارز ناک داون شده شرایط ادامه بازی را ندارد ، باید دو بازو ی خود را تکان دهد تا ناک اوت را اعلام کند.
  10. اگر هر دو شرکت کننده همزمان روی زمین بیفتند ، شمارش تا زمانی که هنوز یکی از آن ها روی زمین است ادامه پیدا می کند . اگر بعد از شماره ده هنوز هر دو شرکت کننده روی زمین باشند مسابقه باید متوقف شود و نتیجه مساوی تکنیکال خواهد بود.
  11. در پایان هر راند، کارت های امتیاز را از قاضی ها  بگیرد و آنها را به کمیسیون تحویل دهد. (مگر اینکه فرآیند دیگری برای مسابقه توسط کمیسیون ترتیب داده شده باشد).

وظایف داور بعد از پایان مسابقه:

۱-گرفتن کارت های امتیاز از قاضی ها و تحویل دادن آن ها به کمیسیون

۲-بعد از این که بوکسور ها دستکش های خود را در اورند ، باند پیچی دست آن ها را چک کند.

۳-بوکسور ها را به وسط رینگ فرا خواهند و بعد از این که اسم برنده اعلام شد ، دست او را بالا ببرد.

۴- کنترل رینگ، بوکسورها و اعضای تیم گوشه رینگ بوکسور ها را تا زمانی که برنده اعلام شود و همگی از رینگ خارج شوند حفظ کند.

تایید داور

کمیسیون باید داور را انتخاب کند و تصمیم کمیسیون قطعی است.

داور- تنها تصمیم گیرنده

داور تنها تصمیم گیرنده مسابقه است و تنها فردی است که مجاز به توقف مسابقه است.

قاضی ها

تعداد قاضی ها

امتیاز دهی باید به وسیله سه قاضی که توسط کمیسیون تایید شده اند، انجام شود  داور نیز به وسیله کمیسیون تایید می شود ولی مسابقه را امتیاز دهی نمی کند.

معیار های امتیاز دهی

امتیاز دهی باید بر اساس سیستم ده تایی انجام شود . قاضی ها باید هر راند را با توجه به معیار های زیر امتیاز دهی کنند.

۱-مشت صحیح (قدرت در مقابل کمیت).

۲- تکنیک ها مؤثر.

۳- وضعیت کلی موجود در رینگ

۴- دفاع.

راند های ناتمام

در صورتی که مبارزه در وسط راند متوقف شود، قاضی ها باید تمام راندهای ناکامل را مانند یک راند کامل امتیاز دهی کنند.

ناک داون ها

قاضی ها فقط زمانی می توانند  برای ناک داون ها امتیاز کسر کنند که داور از آن ها بخواهد.

کسر امتیاز

قاضی ها فقط زمانی می توانند برای خطا کسر امتیاز کنند که داور از آن ها بخواهد.

دستورالعمل کلی برای سیستم امتیاز دهی ۱۰ تایی

قاضی ها باید از دادن امتیاز مساوی برای یک راند پرهیز کنند. (تمرکز کامل و اعمال معیارهای امتیازدهی به قاضی ها اجازه می دهد تا برنده هر راند را انتخاب کنند.)

مفاهیم اساسی امتیازدهی عبارتند از:

پایان راند، بدون برنده مشخص ۱۰-۱۰ (نادر)

دور نزدیک/برنده شدن در راند با بوکس موثر – ۱۰-۹

یک ناک دان و برنده شدن راند – ۱۰-۸

بدون ناک داون ولی غالب بودن اشکار در مسابقه و برد مسابقه۱۰-۸

دو ناک داون ۱۰-۷

یک ناک داون و یک کسر امتیاز برای همان بوکسور ناک داون شده ۱۰-۸ (منهای یک امتیاز کسر شده) = ۱۰-۷

بیشتر از دو ناک داون ۱۰-۶

دو ناک داون و یک کسر امتیاز برای همان بوکسور ناک اوت شده ۱۰-۷(منهای یک امتیاز کسر شده)=۱۰-۶

ثبت سوابق

ظرف چهل و هشت (۴۸) ساعت پس از مسابقه، چک لیست سرپرست، فرمی که توسط A.B.C ارائه شده و نتایج مسابقه  باید توسط کمیسیون ناظر تکمیل و به A.B.C بازگردانده شود.

توافقات مسابقه

۱-توافقات مسابقه باید  شامل موارد زیر باشد:

تاریخ ،زمان و محل برگزاری مسابقه

تاریخ،زمان و محل برگزاری وزن کشی

وزن های توافق شده

میزان پول

هر هزینه ای که کسر می شود

تعداد راند های مبارزه

۲-بوکسور و برگزار کننده باید توافق نامه مسابقه را امضا کنند و تاریخ بزنند.

یک کپی از توافقنامه مسابقه باید قبل از وزن کشی به بوکسور و کمیسیون نظارت ارائه شود.

شفاف سازی مسائل مالی

بر اساس قانون ایمنی بوکس حرفه ای سال ۱۹۹۶و اصلاحات بعدی آن در قانون اصلاح بوکس محمدعلی، شفاف سازی مالی  از سوی برگزار کننده، سازمان تایید کننده و مسئولان رینگ الزامی است.

ضمانت نامه

هر برگزار کننده ای  به عنوان شرط برگزاری مسابقات بوکس حرفه ای باید ضمانت نامه ای را به مبلغی که توسط کمیسیون نظارت تعیین می شود، به کمیسیون ناظر تسلیم کند. این مبلغ نباید کمتر از ده هزار دلار باشد. ضمانت نامه مزبور مشروط به حسن انجام مفاد این دستورالعمل توسط برگزار کننده ، پرداخت حق مقامات کمیسیون، و قراردادهای مقرر در این دستورالعمل و رعایت کلیه قوانین کمیسیون ناظر می باشد.

نظرات کاربران

یک دیدگاه

  1. 🥊 گفت:

    چگونه باید در مسابقات قهرمانی دبلیو بی سی شرکت کرد؟

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *