قوانین حاکم بر ورزش بوکس حرفه ای و آماتور

قوانین بوکس | انواع خطا

نقاط مجاز بدن که ضربه زدن به آن امتیازآوراست عبارتند از صورت از رستنگاه مو تا چانه و قسمت جلو گردن و بدن از شانه تا کمر (ناحیه ناف) ضربه زدن به روی دستها و بازوها و ساعد خطا نیست ولی دارای امتیاز نخواهد بود زیرا بوکسور با استفاده از بازو و شانه خود گارد گرفته و به دفاع ضربه ها می پردازد ضربه ای که پس از برخورد با گارد به بدن یا صورت اصابت کند امتیازی نخواهد داشت.

قوانین در ورزش بوکس

قوانین زیادی بر ورزش بوکس حاکم است ، و این قوانین هستند که این ورزش را عادلانه، ایمن و رقابتی می کنند.چون بوکس ماهیتا یک ورزش رزمی است ، اگر قوانین برای کنترل مسابقه بوکس وجود نداشته باشند حریفان می توانند در معرض خطر جدی قرار گیرند. قوانین بوکس رنج گسترده ای دارند که شامل مواردی مثل ضربه هایی که حریفان مجاز به استفاده از آن ها هستند ، محل هایی از بدن حریف که  هر ورزشکارمجاز به ضربه زدن به آن است،خطاهاو سایر روند های مسابقه  هستند. قوانین بوکس بر اساس مواردی مثل حوزه قضایی که مسابقه در آن برگزار می شود و حرفه ای یا آماتور بودن مسابقه می توانند متفاوت باشند.

چند قانون جهانی وجود دارد که برای ورزش بوکس بسیار مهم هستند و به طور کلی در همه مسابقات بوکس پذیرفته شده اند. این قوانین فقط برای مسابقات بوکس اعمال می شود نه برای ورزش های رزمی مشابه مانند کیک بوکسینگ یا MMA.

برای دانلود آموزش جامع بوکس روی این تصویر کلیک کنید.

قوانین رایج پذیرفته شده در بوکس عبارتند از:

  1. مبارزان نمیتوانند به قسمت زیر کمربند ضربه بزنند ، تعادل حریف را بر هم بزنند ، همدیگر را نگه دارند ، لگد بزنند،گاز بگیرند،هل بدهند ، با سر به همدیگر ضربه بزنند(کله بزنند) یا روی حریف تف کنند.
  2. نمی توانید با سر، ساعد یا آرنج خود ضربه بزنید.
  3. شما نمی توانید با دستکش باز، مچ دست یا بک هند ضربه بزنید، فقط  می توانید از مشت های بسته تان استفاده کنید.
  4. مبارزان نمیتوانند به پشت ،پشت سر ، گردن و کلیه حریف خود ضربه بزنند.
  5. شما نمی توانید طناب ها را نگه دارید و از آن ها به عنوان اهرمی برای مشت زدن استفاده کنید.
  6. زمانی که داور برای استراحت علامت می دهد ، مبارزان باید به حرف داور متعهد باشند، یک قدم به عقب بردارند و از پرتاب کردن مشت خودداری کنند.
  7. زمانی که حریف روی زمین افتاده (ناک داون شده) است نمی توانید به او ضربه بزنید.
  8. بوکسوری که روی زمین افتاده ۱۰ ثانیه زمان دارد تا بلند شود و در غیر اینصورت بازنده مسابقه اعلام خواهد شد.
  9. به بوکسورهایی که به طور اتفاقی در قسمت پایین تنه ضربه خورده اند، زمان مشخصی برای ریکاوری(معمولا ۵ دقیقه) داده می شود و اگر نتوانند مسابقه را به پایان برسانند ، رد صلاحیت می شوند.
  10. تمامی مسابقات به وسیله ی سه داور امتیاز دهی می شوند.
  11. ضربه با قسمت های داخل یا خارج دست
  12. ضربه به پشت سر یا پشت گردن و گوش حریف
  13. ضربه های چکشی
  14. ضربه زدن به پایین تر از کمر
  15. ضربه زدن با دستکش باز
  16. لگد کردن پای حریف و لگد زدن به اوبا زانو یا پا
  17. ضربه زدن به هنگام افتادن حریف
  18. استفاده از حالت ارتجاعی طناب اطراف رینگ و ضربه زدن توام با جهش
  19. هل دادن حریف با مشت
  20. ضربه زدن به پشت کمر و ناحیه کلیه ها
  21. ضربه زدن با سر شانه بازو یا آرنج
  22. گرفتن حریف و ضربه زدن به او
  23. ضربه زدن همزمان با دستور stop یا break
  24. ضربه زدن توام با کمک گرفتن از طناب رینگ
  25. پشت کردن به حریف حین مسداشت.
  26. انداختن عمدی محافظ دندان
  27. هرگونه صحبت و یا شکلک درآوردن حین مسابقه
  28. خم کردن سربیش از حد مجاز(به طور کلی سر بوکسور در هیچ حالتی نباید جلوتر از پای جلو در حالت گارد باشد)
  29. خم شدن تا پایین تر از خط کمر حریف
  30. گرفتن مشت حریف و نگه داشتن آن با یک یا دو دست
  31. عدم اجرای دستور stop یا break داور

خطا ها

شکستن قوانین در بوکس، خطا نامیده می شود و می تواند عواقب مختلفی داشته باشد. خطا می تواند منجر به اخطار، کم کردن امتیاز یا حتی رد صلاحیت شود. اگر مبارزی مرتکب خطایی شود که به حریف آسیب برساند و او نتواند به مسابقه ادامه دهد، مبارزی که خطا را مرتکب شده رد صلاحیت می شود.اگر مبارزی خطایی مرتکب شود که باعث آسیب به حریف شود ولی مبارزه ادامه یابد ، ممکن است داور وسط به داوران امتیاز دهنده علامت دهد تا به صورت خودکار ۲ امتیاز از مبارزی که خطا را مرتکب شده کسر کنند.

قوانین در مبارزات آماتور و حرفه ای

بوکس ورزشی است که توسط آماتورها و حرفه ای ها به طور یکسان انجام می شود. . در حالی که بسیاری از قوانین اصلی یکسان باقی می مانند، برخی از قوانین  مبارزه می توانند بر اساس سطح مهارت مبارزان متفاوت باشند. تفاوت قوانین بوکس آماتور و حرفه ای در جدول زیر خلاصه شده است.

تفاوت در مهارت

تفاوت مهارت بین بوکس آماتور و حرفه ای واضح است. بیشتر مسابقات آماتور شامل بوکسورهای مبتدی تا متوسط  می شود. با این حال، برخی از مسابقات آماتور مانند المپیک می توانند شامل بوکسورهای بسیار ماهر و با تجربه  باشند. از سوی دیگر، در بوکس حرفه ای تقریبا همیشه بوکسورهای درجه یک را می بینید.

تفاوت در پوشش

در بوکس آماتور، اکثر شرکت کنندگان ملزم به پوشیدن محافظ دهان، دستکش و محافظ سر هستند. در برخی موارد، آماتورها از وسایل اضافی مانند ساق بند یا محافظ دنده نیز استفاده می کنند. . در بوکس حرفه ای، مبارزان فقط از محافظ دهان و دستکش برای حفاظت استفاده می کنند.

تفاوت در امتیاز دهی

شاید بزرگترین تفاوت بین بوکس آماتور و حرفه ای، امتیاز دهی باشد. این دو سطح مهارتی به دو شیوه کاملا متفاوت امتیازدهی می شوند. بوکس آماتور به طور نسبی بر اساس تعداد ضربات مورد قضاوت قرار می گیرد. به این معنی که مبارزی که بیشترین مشت را می زند معمولا برنده می شود. از طرف دیگر در بوکس حرفه ای از یک سیستم ۱۰ امتیازی برای امتیاز دهی استفاده می شود.سیستم ۱۰ امتیازی به این صورت کار می کند که داوران تصمیم می گیرند که برنده هر راند از بازی کدام مبارز است و به مبارز برنده امتیاز ۱۰ می دهند و به بازنده امتیاز ۹ می دهند.در شرایطی که یک مبارز غالب باشد یا خطای منجر به کسر امتیاز اتفاق افتد ، مبارز بازنده می تواند ۸ امتیاز بگیرد.

تفاوت در دستمزد

یکی دیگر از تفاوت های عمده بین بوکس آماتور و حرفه ای ،تفاوت در دستمزد مبارزان است. مبارزان آماتور دستمزدی در قبال مبارزه دریافت نمی کنند زیرا آن ها برای کسب تجربه مبارزه می کنند یا صرفا به دلیل علاقه به این رشته ورزشی مشغول مبارزه هستند.بوکسور های حرفه ای تقریبا همیشه در قبال مبارزاتشان دستمزد دریافت می کنند. حرفه ای ها برای حمایت های مالی، شرکت در مبارزه، برنده شدن جوایز و موارد دیگر دستمزد می گیرند. برخی از بوکسورهای حرفه ای تنها با یک مبارزه می توانند بیش از میلیون ها کسب درآمد کنند!

نتایج

پایان مسابقه بوکس نقطه اوج مسابقه است و در آن یکی از شرکت کنندگان  به عنوان برنده مسابقه معرفی می شود. این موضوع می تواند به چند روش مختلف از جمله تصمیم جدا جدا توسط داوران(split decisions)، تصمیمات متفق القول (unanimous decisions)و ناک اوت (knockout)اتفاق بیفتد.

انواع تصمیمات

تصمیم متفق القول (unanimous decisions):هر سه داور مسابقه به نفع یک مبارز تصمیم می گیرند. این موضوع به طور کلی به این معناست که مبارز انتخاب شده، در مبارزه  غالب بوده است .مبارزی که با رای هر سه داور را به عنوان برنده داشته باشد ، مسابقه را خواهد برد.

تصمیم اکثریت(تصمیم اکثریت): دو داور به نفع یک مبارز تصمیم می گیرند در حالی که داور سوم رای به مساوی بودن بازی می دهد . در این حالت مبارزی که دو رای برنده را از داورر ها گرفته ، برنده بازی خواهد بود.

تصمیم جدا جدا (split decisions):دو داور به نفع یک مبارز تصمیم می گیرند و داور سوم رای به نفع مبارز دیگر می دهد. در این حالت مبارزی که دو رای برنده را از داورر ها گرفته ، برنده بازی خواهد بود.

انواع ناک اوت:

ناک اوت(Knockout (KO)): در این حالت یک مبارز برنده در اعلام می شود زیرا حریف او بیهوش روی زمین افتاده و دیگر قادر به مبارزه نیست. مبارزی که حریف خود را ناک اوت کند پیروز تلقی می شود.

ناک اوت تکنیکال(Technical Knockout (TKO)): هنگامی اتفاق می افتد که داور وسط  تصمیم می گیرد یک مبارز دیگر برای ادامه کار مناسب نیست، علیرغم اینکه به روش سنتی بوکس ناک اوت نشده است. مبارزی که تشخیص داده شد قادر به ادامه دادن نیست، مبارزه را می بازد و حریف او برنده در نظر گرفته می شود.

انواع مساوی:

Split Draw: هر داور یک تصمیم متفاوت می گیرد یعنی یکی به نفع یک مبارز رای می دهد ، دیگری به نفع مبارز دیگر رای می دهد و داور سوم رای به مساوی بودن مبارزه می دهد. در این حالت نتیجه مسابقه، مساوی اعلام می شود.

Majority Draw: در این حالت دو نفر از داور ها رای به مساوی بودن مبارزه می دهند ولی داور سوم به نفع یکی از مبارزان رای می دهد. در این حالت نتیجه مسابقه، مساوی اعلام می شود.

Unanimous Draw: هر سه داور رای به مساوی بودن مبارزه می دهند. در این حالت نتیجه مسابقه، مساوی اعلام می شود.

 تکنیکال ها :

رد صلاحیت (Disqualification): یک یا هر دو مبارز به دلیل نقض مکرر قوانین از مبارزه حذف می شوند. گزینه ۱: مبارزی که مکرراً قوانین را زیر پا بگذارد، رد صلاحیت می شود و حریف او برنده اعلام می شود. گزینه ۲: هر دو مبارز به دلیل نقض مکرر قوانین، رد صلاحیت می شوند و مبارزه بدون نتیجه در نظر گرفته می شود.

تسلیم(Submission): یکی از مبارزان تصمیم می گیرد تسلیم شود. مبارزی که تسلیم می شود به طور خودکار بازنده اعلام می شود.

تصمیم تکنیکال داور(Referee Technical Decision): یک مبارز یا افراد تیم او که در گوشه رینگ حضور دارند ، در بازه زمانی بین راند ها به مارزه پایان می دهند ، در این حالت طرفی که تصمیم به اتمام مسابقه می گیرد ، بازنده اعلام می شود.

نظرات کاربران

یک دیدگاه

  1. محمد ظریف شریفی گفت:

    معلومات خیلی عالی و ارزنده بود تشکر میکنم از صفحه ارزشمند تون به امید ارائه معلومات بیشتر تان هستم

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *