۹ روش دفاع شخصی برای کودکان جهت مقابله با تجاوز و آزار

دفاع شخصی برای کودکان

دفاع شخصی برای کودکان

آیا می دانید که اگر فرزند شما آمادگی دفاع از خود را در برابر تجاوز متخاصم را نداشته باشد و یا نسبت به محیط اطراف خود  بی اطلاع باشد ، احتمال بیشتری دارد که مورد آزار و اذیت و زورگویی دیگران قرار گیرد؟ دفاع شخصی برای کودکان مقوله ای است که جای بحث دارد هیچ کس دوست ندارد زمانی که فرزندش  مورد آزار دیگران قرار می گیرد بی دفاع باشد و توانایی دفاع از خود را نداشته باشد.

اگر شما فرزندان خود را از قبل آماده نکنید ، آنها مورد آزار و اذیت دیگران قرار خواهند گرفت. بنابراین قبل از اینکه این اتفاق بیفتد با فرزندان خود در مورد چگونگی دفاع از خود در مقابل تجاوز و آزار و اذیت صحبت کنید. با آنها در مورد اهمیت اجتناب از مورد ضرب و شتم قرار گرفتن در برخی مناطق حساس، همچنین در مورد چگونگی ایمن ماندن در اتوبوس و دفاع از خود در برابر قلدرها و زورگویان صحبت کنید. و نیز، او را با برخی تکنیک های دفاع شخصی آشنا نمایید.

بیشتر مردم هنگامی که به موضوع دفاع شخصی فکر می کنند ، اغلب به مسئله حمله به شخص مقابل می اندیشند. اما بخش زیادی از موضوع دفاع شخصی هیچ ارتباطی با ضرب و شتم طرف مقابل ندارد. و منظور از دفاع شخصی اغلب به معنای داشتن توجه کامل نسبت به محیط اطراف می باشد، از جمله گوش دادن به ندای درونی خود، ترک کردن محیطی که در آن قرار دارید قبل از آنکه مشکلی پیش آید، داشتن اعتماد به نفس و لحن گفتاری همراه با آرامش و اطمینان. در اینجا نُه استراتژی بیان می شود که کودکان  می توانند با بکارگیری آنها در برابر زورگویی دیگران در مدرسه از خود دفاع کنند.

اعتماد به نفس کودک - کودک سوپر من

۱- استفاده از آن دسته از حرکات بدنی که حاکی از اعتماد به نفس فرد می باشد، بچه های ضعیف بیشتر اذیت می شوند!

یکی از بهترین راه های دفاع شخصی برای کودکان و جلوگیری از آزار دیگران آن است که مطمئن شوید که فرزندان شما از عزت نفس خوبی برخوردار بوده و دارای اعتماد به نفس می باشند.

به آنها بیاموزید که طرز ایستادن آنها به شکل مطلوب باشد، با معنا و مفهوم قدم بردارند و با کسانی که اطراف آنها هستند تماس چشمی برقرار کند تا بتوانند جوّی همراه با اعتماد به نفس را در میان آنها ایجاد کنند.

در مقابل ، اگر بچه ها این مسئله را نادیده بگیرند ، این کار باعث می شود آنها ضعیف به نظر برسند و به راحتی مورد آزار دیگران قرار گیرند. با فرزندان خود بر روی این تکنیک ها کار کنید. و به آنها یادآوری کنید که حتی زمانی که احساس می کنند اعتماد به نفس ندارند، مثل زمانی که برای اولین بار در یک ناهار خوری شلوغ وارد می شوند ، بایستی طوری در آنجا قدم بردارند که گویی همچون گذشته سرشار از اعتماد به نفس هستند.

بچه ها مدرسه

۲- قرار گرفتن در یک گروه

احتمال کمتری دارد که افراد متخاصم کسی را که با گروهی از دوستان خود می باشد مورد هدف قرار داده و وی را مورد آزار و اذیت قرار دهند. نسبت به این قضیّه مطمئن شوید که فرزند شما نیز می داند که بهتر است هنگامی که قصد رفتن به برخی مکان ها را دارد به صورت گروهی و به همراه دوستان خود به آن جا برود، به خصوص در برخی نقاط مدرسه که ممکن است در آنجا مورد مورد آزار و اذیت دیگران قرار گیرد. اگر فرزند شما در اطراف خود دوست و یا گروهی ندارد، به آنها یاد دهید که برای خود دوستانی بیابند. داشتن روابط دوستانه یک عامل محافظ در برابر آزار دیگران است. حتی یک دوست صمیمی نیز می تواند برای جلوگیری از اذیت دیگران مسافت طولانی را با فرزند شما طی کند.

کودک زیرک - دفاع شخصی برای کودکان

۳- اعتماد کردن به ندای درونی خود

به فرزندان خود بیاموزید که نسبت به محیط اطراف خود آگاهی کامل داشته باشند. از آنها بخواهید تا تلفن های همراه خود را کنار بگذارند و به اطراف خود توجه داشته باشند. آیا گروهی از پسران خشن  را در گوشه و کنار می بینند؟ آیا در ایستگاه اتوبوس ماشین مشکوکی وجود دارد؟ درمورد مردی که پشت سر مک دونالد قرار دارد ، و تمامی حرکات آنها را تحت نظر دارد چطور؟ آیا این موارد زنگ هشداری در درون آنها نیست؟ آیا چیزی در ته دل شان باعث می شود تا آنها احساس راحتی نکنند؟

به فرزندان خود بیاموزید که متوجه محیط اطراف خود باشد. داشتن آگاهی نسبت به آنچه که در محیط اطراف آنها می گذرد و همچنین اعتماد به غرایز  و هوش طبیعی آنها ، نه تنها به محافظت از آنها در برابر آزار و اذیت دیگران کمک می کند ، بلکه یک مهارت مهم زندگی نیز به شمار می آید.

داشتن آگاهی نسبت به اتفاقاتی که پیرامون آنها روی می دهد به آنها کمک کند تا در بزرگسالی نیز از اینکه مورد آزار دیگران قرار گیرند دوری کنند.

دفاع شخصی برای کودکان

۴- فرار از محل ، به جای مقاومت   

اکثر اوقات  بچه ها درک نمی کنند زمانی که  به نظر می رسد ممکن است آنها کارها را در مسیر اشتباه پیش ببرند، بایستی بلافاصله از حرکت منصرف شده و  از انجام آن کار خودداری کنند. بنابراین نسبت به این مسئله اطمینان حاصل کنید که آنها در می یابند که دور شدن از چنین محیطی  حرکت ناجوانمردانه ای نیست. درعوض ، به آنها یادآوری کنید که بایستی از قرار گرفتن در وضعیتی که باعث بدتر شدن اوضاع می شود دوری کنند. به فرزندان خود یادآوری کنید تا از موقعیتی که در آن قرار دارند دوری کنند حتی قبل از اینکه وضعیت بدتر شده و کنترل اوضاع از دستشان خارج شود. تشخیص اینکه یک وضعیّت پیش آمده چه زمانی رو به بدتر شدن می گذارد و در نتیجه دور شدن از شرایط پیش آمده یکی از بهترین راه های جلوگیری از قرار گرفتن در معرض آزار و اذیت دیگران است.

فریاد زدن دختر بچه

۵- داشتن صدایی بلند و رسا

اگر فرزند شما در موقعیّت احتمالی تعرض و آزار دیگران قرار گرفته باشد، گاهی اوقات با داشتن یک صدای بلندی که حاکی از داشتن اعتماد به نفس همراه با قاطعیّت وی باشد می تواند باعث پراکنده شدن افراد زورگو از محیط اطراف اش شود. بسیاری از اوقات افراد زورگو و قلدرها به دنبال فردی هستند که براحتی بتوانند وی را مورد آزار و اذیت قرار دهند. بنابراین، داشتن یک صدای بلند و رسا همراه با اعتماد به نفس بالا می تواند باعث شود تا افراد زورگو پا پس بکشند. از فرزندان خود بخواهید که صحبت کردن با صدای بلند و رسا را در منزل تمرین کنند. سپس ، هنگامی که آنها در یک وضعیت دشوار قرار بگیرند ، به طور طبیعی می توانند صدای بلندی داشته باشند.

تجاوز به زور

۶- به دنبال راه خروج بودن

در برخی موارد کودکان در موقعیّت هایی  قرار می گیرند که نمی توانند بلافاصله از آن موقعیّت و یا از آن محیط خارج شوند. مسیر آنها بسته است و یا اینکه احساس می کنند در صورت فرار از آنجا امنیّت نخواهند داشت. با این وجود نیز آنها بایستی به دنبال خروج از آن مکان و یا شرایط بوجود آمده  باشند و زمانی که این موقعیّت بوجود آمد بایستی بتوانند خود را از آن وضعیّت نجات دهند. به آنها یادآوری کنید که فرار از دست یک زورگو نشانه ضعف نیست. در حقیقت ، برای این کار شجاعت و قدرت لازم است. همچنین آنها با این کار می توانند در امنیت باشند.

۷- جلب توجه کردن

لازم است نسبت به این موضوع اطمینان حاصل کنید که فرزندان شما می دانند که این موضوع پذیرفتنی و حائز اهمیّت است که چنانچه کسی آنها را تهدید کند یا به آنها آسیب برساند، بایستی سر و صدای زیادی را ایجاد کنند. آنها نه تنها باید صدای بلندی داشته باشند بلکه می توانند داد بزنند ، فریاد بزنند یا حتی جیغ بکشند.

هدف این است که با جلب توجه زیادی نسبت به موقعیتی که در آن قرار دارند فرد زورگو و قلدر را بویژه از بزرگسالان و معلمان خود بترسانند. بکارگیری این تکنیک همچنین زمانی مهم است که کودکی که توسط یک غریبه مورد حمله قرار گرفته و ربوده می شود بتواند داد و فریاد کند. ساکت و مطیع بودن در چنین شرایطی هرگز ایدۀ خوبی نیست.

دفاع شخصی برای کودکان

۸- حضور در کلاس های آموزش دفاع شخصی

گاهی اوقات بهترین کاری که می توانید برای فرزندان خود انجام دهید ثبت نام آنها در یک کلاس آموزش تکنیک های دفاع شخصی می باشد. به عنوان مثال ، انجمن آمریکایی تکواندو برخی از تکنیک های فراهم شدۀ خاص برای کودکان را ارائه می دهد.

کودکان نه تنها یاد می گیرند چگونه از خود دفاع کنند ، بلکه داشتن اعتماد به نفس و خویشتن داری را نیز یاد می گیرند. در بسیاری از مواقع ، آرام کردن یک وضعیّتی که فرد در آن مورد آزار و اذیت دیگران قرار می گیرد مستلزم آن است که بداند چگونه می تواند در چنین وضعیّتی با روشی آرام و با اعتماد به نفس قبل از رسیدن به مرحلۀ زد و خوردهای فیزیکی از این وضعیّت رهایی یابد.

۹- بکاربردن تکنیک های دفاع شخصی

هر چند این پیشنهاد که فرزندان خود را تشویق به زد و خورد با دیگران نمایید ایدۀ خوبی نیست، اما در عین حال برخی تکنیک های دفاع شخصی خاصی وجود دارد که شخص می تواند با یادگیری و بکار گیری آنها هنگام مواجهه با آزار و اذیت دیگران از خود محافظت نماید. به عنوان مثال ، روش هایی برای برخورد با یک پانچ که به سمت آنها پرتاب می شود ، وجود دارد.

همچنین تکنیک هایی برای جدا کردن انگشتان فرد زورگو هنگامی که مچ دست آنها را می گیرد و نیز روش هایی برای رها شدن از محدودیت هایی که برایش ایجاد می شود وجود د ارد. همچنین تکنیک هایی وجود دارد که می تواند آنها را زمانی به کار برد که مورد حملۀ گروهی از افراد قرار می گیرد. تمامی این راهکارها را می توان در یک کلاس دفاع شخصی  آموخت.

– فیلم آموزش دفاع شخصی برای کودکان با زیرنویس فارسی

به یاد داشته باشید ، هنگام آموزش دفاع شخصی برای کودکان خود در مورد مهارت های دفاع شخصی در برابر زورگویان ، آنها را تشویق کنید تا با صدای بلند و رسا و یا دور شدن از آن محیط وضعیت پیش آمده را مدیریت کنند. همچنین ، در مورد خط مشی های مربوط به دفاع از خود در منطقه مربوط به مدرسۀ فرزندانتان بررسی های لازم را انجام دهید.

برخی از مدارس دارای سیاست تسامح صفر ( امتناع از پذیرش رفتارهای ضد اجتماعی) هستند و هنگام بوجود آمدن برخوردهای فیزیکی در محیط مدرسه هم شخصی را که اقدام به ضرب و شتم کرده و هم فردی را که مورد ضرب و شتم قرار گرفته است هر دوی آنها را موقتاً اخراج می کنند. بنابراین نسبت به این امر اطمینان حاصل نمایید که زمانی که فرزندانتان از خود دفاع می کنند در جریان پیامدهای احتمالی این کار نیز قرار دارند.

منبع: خانواده ی خیلی خوب

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *