مقایسه بوکس ایران و جهان (ضعف های بوکس ایران)

تکنیک های فوق حرفه ای در مبارزات بوکس جهان در مقایسه با بوکس ایران (ضعف های بوکس ایران)

چطور مثل یک بوکسور فوق حرفه ای مبارزه کنیم؟ بوکس ایران چه ضعف هایی دارد؟ بوکسورهای حرفه ای چه تکنیک هایی دارند که ایرانی ها ندارند؟ خاص ترین تکنیک های بوکس فوق حرفه ای کدامند؟ چه تکنیکی یک بوکسور را متمایز می کند؟

امروز می خواهیم تکنیک های کلیدی  بوکس جهان را معرفی و مورد آنالیز قرار دهیم،لذا از تمام بوکسورهای عزیز که این مطلب را مطالعه می کنند خواهش داریم با نظرهای خودشان در تکمیل کردن هر چه بهتر مطلب به ما کمک کنند.

با جستجو در مطالب انگلیسی بوکس فیلم های بوکس یوتیوب و مطالعه متوجه شدم که بوکسورهای حرفه ای در تمرینات خود روی انجام تکنیک ها و تاکتیک های خاصی تاکید دارند،  تکنیک هایی طلایی که در بوکسورهای ایران کمتر دیده می شود.

۱) استوار ایستادن

وقتی که یک بوکسور حرفه ای وارد رینگ می شود؛ می بینیمکه آنها خود را به شدت استوار نشان می دهند؛ اگر که بطرف گارد آنها چند ضربه بزنید به محکم بودن استیل آنها بیشتر پی می برید،آنها بالانس (تعادل) قدرتمندی دارند ، مستحکم به زمین متصل هستند و در اوج اعتماد به نفس مبارزه می کنند.

آنها چطور اینقدر استوار هستند؟ نکته ی مهمی که می توان از ظاهر آنها فهمید این است که آنها آرام هستند و تمام عملکرد های آنها از روی فکر است؛ یکی از موارد ضعفی که بوکسورهای ایران در مسابقات از خود نشان میدهند سر درگمی است؛ آنها وقتی وارد رینگ می شوند تمام چیزی رو که تمرین کردند فراموش می کنند و فقط به صدای تماشاگران، ساعت و مربی توجه دارند؛ به هرچیزی توجه دارند جز تمرکز روی حریف.

داخل رینگ که وارد می شوید؛ غرش کنید،چند ضربه به سینه خود بزنید، فیگور بگیرید و همه ی چیز را در چشم خود حذف کنید به جز حریفتان،استوار بمانید و بگذارید حریفتان بفهمد که میدان مال شماست.

یک بوکسور حرفه ای در حالت عادی همیشه دو پا را به زمین متصل نگه می دارد پاها را به اندازه عرض شانه(کمی بیشتر)  باز می کنند این کار به ایستادن آنها استواری می بخشد؛ داشتن چنین حالات استانداردی به مشت شما قدرت می دهد.برای اطلاعات بیشتر درمورد روش های صحیح ایستادن با این پست مراجعه کنید.

۲)زاویه ی نامحدود

بوکسورهای حرفه ای برای ضربه زدن در هیچ زاویه ای ضعف ندارند؛ وقتی که با یک حرفه ای مبارزه می کنید می ترسید که از هر طرفی به سمت شما مشت بیاید،زیرا آنها برای ضربه زدن با هر زاویه ای حسابی تمرین کرده اند،این ضربه ممکن است یک جب ساده باشد یا یک هوک چپ نابود کننده.

حتی با سخت ترین دفاع ها آنها به راحتی زوایای آسیب پذیری شما را تشخیص می دهند و  هنگامی که بخواهید از هر زاویه ای ضربه ای به حریف بزنید آنها به سادگی زاویه را تشخیص می دهند و عکس العمل نشان می دهند. برای رسیدن به چنین قدرت و توانایی؛

– نگاه کنید با کدام ضربه ها مشکل دارید روی آنها تمرین کنید سعی کنید تمام نکات ضعف خود را پر کنید.

-برای دفاع از هر زاویه ای، عکس العمل خود را بالا ببرید؛ برای بالابردن سرعت واکنش می توانید از کیسه ی دو سر بند استفاده کنید.

۳)جب های قدرتی

جب تقریبا ساده ترین حرکت در بوکس است اما بوکسورهای حرفه ای این حرکت را با سرعتی باورنکردنی و قدرتی انفجاری پرتاب می کنند. آنها جلسات زیادی را روی حرکت ساده ای مثل جب کار می کنند،گاهی اوقات با این حرکت سریعتر از مار وسط صورتتان نیش می زنند!

به تصویر بالا نگاه کنید جب یک بوکسور حرفه ای از دفاع شما به راحتی نفوذ می کند!بوکسورهای حرفه ای جب را فقط به دید یک ضربه ساده نگاه نمی کنند،آنها از جب برای قطع کردن و به هم ریختن الگوی ضربات شما ( کامبو ها) استفاده می کنند؛

فرضا شما می خواهید حرکات ( آپرکات،کراس و هوک)  را پشت سر هم اجرا کنید اگر حریف شما حرفه ای باشد وسط حرکات شما مثل رعد و برق  جب میزند و ریتم شما را می شکند و ریتم خاص خود را اجرا می کند.بعضی از بوکسورهای حرفه ای به خصوص قدبلند ها از جب برای دور کردن و قرار دادن شما در فاصله ی دلخواهشان استفاده می کنند،آنها دستهای بلندی دارند برای همین جب یکی از سرمایه گذاری های اصلی آنها است.

برای رسیدن به چنین تسلطی ،جب را به هر حالتی تمرین کنید؛ جب را گاهی سرعتی،  گاهی قدرتی،  کنترل شده،  کوتاه برد،  برد بلند،  نرم،  سخت، برای پایین تنه،  بالا تنه با هر زاویه و حالتی تمرین کنید.

۴) باز کردن گارد

از مهمترین تمریناتی که هر بوکسوری باید به آن بپردازند گریز است،گریز مهمترین و الزامی ترین حرفه ی یک بوکسور و تکنیکی طلایی است؛که وقتی با تفکر و نقشه همراه شود می تواند به یکی از پربارترین تاکتیک های بوکس تبدیل شود.

اگر که شما در مقابل یک بوکسور حرفه ای گارد دفاعی بگیرید، به شما مجال می دهد که ضربه بزنید و  وقتی که به حریفتان ضربه می زنید گارد دفاع خود را باز کرده اید بنابرین او می تواند ضد حمله را اجرا کند،

بوکسور های حرفه ای به خاطر کسب تجربه در تمرینات و مسابقات خود به سطحی می رسند که می توانند پیشبینی کنند بعد از هر ضربه ضربه ی بعدی شما چیست،بنابرین آنها به راحتی می توانند چند جاخالی دهند و وقتی دفاع شما کامل باز شد عکس العمل نشان می دهند،رسیدن به این سطح زمانبر است و نیاز به تجربه دارد.

۵)هنر مبارزه در فواصل نزدیک

دفاع بوکسور های ایران معمولا همراه با عقب نشینی است یعنی وقتی به طرف آنها حمله کنید  از شما کمی دور می شوند اما بوکسورهای حرفه ای درفاصله ی مناسب درگیری می مانند و بعد از دفاع و گریز شروع به ضد حمله میکنند.بنابرین عقب نروید جاخالی دهید یا با حرکات سر یا با حرکات گریز.

یک مسابقه ی بوکس حرفه ای می تواند خیلی بیشتر از ۱۰ راند طول بکشد اما یک مسابقه ی بوکس ایران نهایتا تا ۳ راند به طول می انجامد شاید دلیل این موضوع این است که بوکسورهای حرفه ای برای دفاع ؛کمتر از تحرکات پا و عقب نشینی استفاده می کنند ودر فاصله ی  نزدیک مبارزه را ادامه می دهند در نتیجه انرژی بیشتر برای راندهای بالا دارند.

۶)ضربات دردناک به بدن

در مبارزات بوکس ایران ضربه زدن به سر برای امتیاز مناسب تر است،و امتیاز گیری از طریق ضربه زدن به بدن کمی زمانبر و سخت است.در طرف دیگر بوکسورهای حرفه ای جهان علاقه ی شدیدی به ضربه زدن به بدن دارند؛یکی از دلیل های مهم ضربه زدن به بدن این است که وقتی به پهلو یا شکم حریفتان ضربه بزنید آرنج ها و دست ها را از جلوی صورت برمی دارد و این فرصتی برای ضربات سنگینی مثل هوک و آپرکات است.


فایده های دیگر ضربه به پهلو و شکم :

۱)باعث ایجاد درد در نتیجه کاهش سرعت حریف می شود.

۲)درد باعث کاهش قدرت ضربات حریفتان می شود.

۳)باعث باز شدن دفاع حریف می شود.

۴)باعث درد های شدید و پیشرونده بخصوص روی کبد می شود.

۵)باعث تضعیف روحیه برای ادامه مبارزه می شود.

۷)تنظیم دقیق فاصله

موضوعی که هیچ وقت در تاریخ بوکس ایران دیده نشده؛بوکسورهای حرفه ای فاصله ی خود را به گونه ای تنظیم می کنند که ضربه ی شما حتی تا نزدیکی صورت آنها می رود اما به آنها برخورد نمی کند همچنین آنها می توانند از فاصله ای که فکرش هم نمی کنید به شما ضربه بزنند.رعایت فاصله و واکنش دو کلید اصلی این توانایی هستند.

۸) دست راست

بوکسورهای حرفه ای دست دقیقی دارند ، مشت های راست قدرتمند ترین مشت ها در جهان نیستند اما می توانند ضربه ای غافلگیرانه باشندکه شما را از ادامه مسابقه باز دارد.برای مقابله با چنین مشتهایی بهتر است همواره سر خود را دور از دسترس نگه دارید زیرا دیدن و واکنش نشان دادن نسبت به این ضربات واقعا سخت است.

داشتن دست راستی قدرتمند یعنی داشتن سلاحی قدرتمند برای تهدید حریف در فواصل دورتر،دست چپ شما حرکاتی مثل جب،هوک و آپرکات را برای فواصل نزدیک انجام می دهد پس تهدید حریف در فواصل دورتر مستلزم داشتن دست راست قدرتمند است.

۹)قدم زدن و آرامش

یکی از جذاب ترین ویژگی بوکسورهای حرفه ای برای من این است که گام های آنها به اطراف کاملا آرام است و انگار که اصلا نگران مسابقه نیستند اما در عین حال کاملا آماده ی واکنش و پاسخ گویی هستند و وقتی شما این آرامش را می بینید واقعا نا امید می شوید که بتوان چنین کسی را شکست داد.آنها برای جابه جایی پاهای خود را زیاد از روی زمین جدا نمی کنند انرژی خود را نگه داشته و مبارزه را با فکر جلو می برند.

انتقاد و نظرات شما روی چشم ما

موفق و پیروز باشید.

نظرات کاربران

4 دیدگاه

  1. سعيد گفت:

    دست خوش داداش

    1. KARIM گفت:

      داش سعید ایمیلت همینه؟
      saeednfd@gmail.com

      1. سعيد گفت:

        بله برادر

  2. Reza گفت:

    سلام خیلی خوب و کامل ممنون از زحمتی که میکشید

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *