آموزش جامع آپرکات بوکس

آموزش اجرای آپرکات با حداکثر قدرت و انواع تکنیک ها

بدون شک آپرکات یکی از مهمترین ضربات بوکس است،تقریبا همه ی می توانیم یک جب تیز یا ضربات دست راست را به خوبی اجرا کنیم،اما اجرای یک آپرکات قدرتی مبحثی بحث بر انگیز است،اگر تا به حال فرصتی کمی برای آنالیز و یادگیری این حرکت داشته اید بهترین فرصت است که یاد بگیرید چطور یک تن انرژی را به زیر فک حریف پیاده کنید.

برای اینکه بتوانید استادانه حرکت آپرکات را اجرا کنید باید یاد بگیرید که چطور دست خود را به زیر بکشید، قلاب کنید و یک ضربه ی انفجاری را شکل دهید.

 

آموزش آپرکات پایه:

۱) حالت ایستادن

برای آموزش بهترین فرم ایستادن به این پست بروید.

شما می توانید در هر حالتی که هستید، آپرکات را اجرا کنید،اما اگر فرم مناسب آپرکات داشته باشید مطمعنا ضربه ی شما اثر بخشی بیشتری خواهد داشت.

فرم ایستادن برای اجرای آپرکات با فرم ایستادن اجرای هوک و کراس تقریبا مشابه است؛ اما اشتباه رایجی که وجود دارد این است که بعضی از بوکسور ها برای اجرای آپرکات زانو را خم می کنند خود را به زیر می کشند و دستها را از جلو صورت بر میدارند؛ این کار آسیب پذیری را افزایش می دهد.

پس نباید پاها را زیاد خم کنید نباید دست ها به صورت کامل از جلو برداشته شوند.

برای اجرای آپرکات به یک فرم مناسب نیاز دارین و خواهشا تریپ ها و حالت های تخیلی را کنار بگذارید.

 

۲)چرخش بدن

چرخش و مکانیزم بدن برای اجرای آپرکات همانند چرخش بدن برای اجرای بعضی از حرکات،مثل هوک است.

مثلا برای اجرای آپرکات چپ ، بدن چرخشی مثل چرخش هوک چپ را به خود می گیرد،و برای آپرکات راست بدن چرخشی مثل چرخش کراس راست را به خود می گیرد.

منظورم از حالت بدن حالت شانه ها،  پاها،  باسن،  محور بدن و… است؛لازم نیست برای تمام حرکات حالت خاصی به خود بگیرید،همان حالت هوک چپ،  برای آپرکات چپ هم مناسب است.

اشتباه رایجی که در اجرای آپرکات وجود دارد این است که بعضی از بوکسور ها بر اساس تخیلات و جوگیری، برای آپرکات حرکات عجیب و غریبی در بدن ایجاد می کنند.

 

۳) وزن بدن

قبل از اجرای آپرکات بایستی بخشی از وزن بدن را روی یکی از پاهایتان متمرکز کنید.

برای مثال؛ برای اجرای آپرکات چپ، وزن خود را روی پای چپ ببرید، و برای آپرکات راست قضیه برعکس است،برای انتقال وزن به یک طرف کافیست سر و کمر خود را به یکی از سمتین ببرید.

یکی از مهمترین نکات آپرکات این است که یادتان باشد هرگز هنگام اجرای آپرکات وزن خود را به پای دیگر انتقال ندهید و بحث ما از تغییر وزن مربوط به قبل از اجرای آپرکات است؛

دلیل اینکه از شما میخواهم در طول آپرکات ،وزن خود را روی یک پا متمرکز کنید این است که باعث می شود شما در زیر مشت خود قرار گیرید بنابرین مشت شما قدرت و نفوذ فوق العاده ای خواهد داشت.

وقتی که شما در زیر آپرکات خود قرار می گیرید؛پاها،باسن،عضلات پشت، شانه و پشت بازو موتور قدرت آپرکات شما هستند.

پس برای اجرای آپرکات وزن خود را روی یک پا ببرید و در زیر مشت خود قرار بگیرید سپس فک حریف را مثل یک دریل سوراخ کنید.

اگر شرایطی که گفته شد به خود نگیرید مشت شما استحکام کافی برای اعمال حداکثر نیرو را ندارد، به عبارتی مشت شما قدرت رو به بالای کمتری خواهد داشت.

از جمله حرکات اشتباه دیگری که باعث می شود قدرت آپرکات کاهش یابد ؛ جابه جا کردن سر و یا هل دادن خود به سمت بالا هنگام اجرای آپرکات است.

اگر به بوکسورهای حرفه ای مثل مایک تایسون نگاه کنید وزن خود را کامل روی پای راست قرار داده و در طول اجرای ضربه تقریبا جابه جایی ندارد.

 

۴)ایجاد حلقه

برای آپرکات نباید آرنج باز شود زیرا آپرکات یک مشت برای رنج کوتاه است و برای اجرای آن باید در فاصله ی بسیار نزدیکی از حریف قرار بگیرید.

حریف خود را بایستی زیر نظر بگیرید سر خود را جلو عقب نکنید و به اطراف نچرخانید چرخش سر دید شما نسبت به حریفتان کم می کند.

به محض اینکه سر شما به سر حریفتان نزدیک شد بهترین موقعیت برای اجرای آپرکات است.

حالت دست در آپرکات به این صورت است که آرنج پایین قرار می گیرد و کف دست رو به صورت شما است به همین حالت از زیر به صورت حریف نزدیک می شود.

 

اشتباهات رایج در آپرکات 

۱) حالت دست غیر استاندارد

خیلی از بوکسورهای مبتدی برای اجرای آپرکات دست های خود را از جلو صورت کنار می گذارند، حتی بعضی وقت ها دست های خود را از کمر هم پایینتر می آورند و در حالی که دست دیگر باید همچنان کنار چانه بماند.

برای اجرای آپرکات دست خود را کامل باز نکنید و به زیر نبرید این کار نه تنها قدرت آپرکات شما را زیاد نمی کند بلکه آسیب پذیری شما نیز بیشتر می کند.

با این وجود زیاد شاهد این اشتباهات هستیم و دیدن این حرکات خارج از انتظار نیست،  خیلی ها دوست دارند تخیلی مشت بزنند و دست خود را از زیر زیر به رو بکشند،عقیده ی ما این است که این حرکت اشتباه است و نباید آرنج کامل باز شود.

 

۲)عدم برخورد ضربه

بعضی از بوکسورهای آماتور ضربات خود را کاملا غیر کنترلی پرتاب می کنند و اگر آپرکات آنها به هدف برخورد نکند دستشان مسافت زیادی را رو به بالا طی می کند، باید ضربه آپرکات کنترل شده باشد و در صورت عدم برخورد سریع دست خود را جمع کنید.

پرتاب یک آپرکات کنترل شده کمک می کند که سریع دست خود را جمع کنید علاوه بر آن قدرت زیادی به مشت می دهد.

 

۳) وضعیت آرنج ها

هنگام پرتاب آپرکات آرنج خود را زیر مشت نگه دارید و  آرنج نسبت به مسیر حرکت ضربه ،نباید زاویه داشته باشد این حالت به ضربه شما ثبات و نفوذ بیشتری می دهد.

 

۴) وضعیت کمر و باسن ها

برخی از بوکسورها هنگام اجرای آپرکات کمر خود را به سمت بالا و یا جلو می پرانند، آنها تجسم اشتباهی از مشت رو به بالا دارند و فکر می کنند با جلو دادن کمر همراه با آپرکات تاثیر ضربه را بیشتر می کنند،در حالی که با این کار از کیفیت ضربه را پایین می آورند.

ثابت و مستحکم گرفتن  اعضای بدن به آپرکات شما سرعت و قدرت می بخشد.

با این اوصاف شاید بپرسید که چرا مایک تایسون با ضربات خود کمر را به طرف جلو پرتاب می کند؟برای این ابهام جواب وجود دارد:

بوکسورهای حرفه ای بلدند چطور از زمین به عنوان تکیه گاه انرژی بگیرند و این انرژی را به مشت خود و نهایتا به هدف خود وارد کنند.

بنابرین پرش ها و جنبش های یک بوکسور حرفه ای مثل تایسون با بوکسورهای آماتوری مثل ما قابل قیاس نیست،

اما؛اگر در خود این توانایی را می بینید که بتوانید از زمین به عنوان تکیه گاه انرژی بگیرید و به حریف خود انتقال دهید شما مجاز به تقلید مو به مو از بوکسورهای حرفه ای مثل تایسون هستید.

 

تکنیک های قدرتی آپرکات

آپرکات حرکتی است که می توان ساعت ها در مورد آن بحث کرد در فیلم بالا تکنیک هایی را گوشزد می کند که با استفاده از آن میتوان قدرت آپرکات را افزایش داد.
 
 
امیدواریم که مطالب این پست مورد تایید شما باشد،خوشحال می شویم نظرات شما را هم بخوانیم.
موفق و پیروز باشید.
— — — — —- — — — — — — — —- — — — — —

آموزش جامع آپرکات بوکس

آموزش جامع آپرکات بوکس
آموزش جامع آپرکات بوکس

آموزش جامع آپرکات بوکس

آموزش جامع آپرکات بوکس

آموزش جامع آپرکات بوکس

آموزش جامع آپرکات بوکس

آموزش جامع آپرکات بوکس

آموزش جامع آپرکات بوکس

آموزش جامع آپرکات بوکس

نظرات کاربران

6 دیدگاه

  1. سعيد گفت:

    با سلام و تشکر از مطالب خوب و مفیدتون یه سوال داشتم ازتون.من دانشجوی پزشکی هستم ولی از اونجایی که خیلی به بوکس علاقه دارم و رشته پزشکی تمام وقتم رو میگیره میخواستم از دانشگاه انصراف بدم.من حدودا یکسالی کیک بوکس کار میکردم ولی الان یه مدتی هست که به بوکس جذب شدم و خیلی بهش وابسته شدم.خیلی درباره بوکس و ورزشکارای این رشته و وضعیتش در ایران و خارج تحقیق کردم و میدونم شرایطش چطوره الان تو ایران.با این وجود سوال من اینه از شما: من با ٢٠ سال سن اگر تمریناتم رو زیاد و فشرده کنم و بتونم وارد تیم ملی بشم و بعد از اون بتونم در مسابقات اسیایی،جهانی یا المپیک خوب بدرخشم امکانش هست که از بوکس apb یا سازمانهای حرفه ای مثل wba و غیره پیشنهاد داشته باشم؟
    حتما با خودتون میگید خیلی افق دیدم بالاست و خیال بافیه یه جورایی☺️ولی خواستن توانستن است

    1. KARIM گفت:

      درود بر شما پزشک عزیز
      به خدا قسم خیال بافی نیست!
      من نمی گم که شما پزشکی رو کنار بذار
      من می گم زندگی یعنی هدف، آدم اگه دنبال هدفش بره؛ یعنی دنبال اون چیزی که بهش عشق داره،حتما موفق می شه.
      اگه عشقت واقعا بوکسه ، اگه براش از ته قلبت احترام قائلی، وقتتو بیشتر بذار رو بوکس اما پل های پشت سرتو خراب نکن شاید یه روزی مجبور شی بوکسو کنار بذاری، فقط در حد پاس کردن بخون.
      من کسایی رو می شناسم که بوکس با خونش آمیخته شده بخدا تو دستشویی هم بوکس تمرین می کنه!
      مسیر طولانی داری اما قدم گذاشتن تو راه هدف؛ لذت بخشتر از هر چیزی تو این دنیاست.
      من از جزئیات زندگیت، رشتت، علاقه هات و… خبر ندارم و نمیتونم نظر جامع بدم
      اما دودوتا چهارتا کن تصمیم بگیر و با ثبات قدم بردار.
      به امید پیروزی بوکسور های عزیز…
      موفق باشی.

      1. سعيد گفت:

        ممنونم از پاسخگویی و دلگرمی شما دوست عزیز.امیدوارم شما هم در تمام مراتب زندگیتون سرافراز و سربلند باشید.
        مطمئن باشید من یه روز قهرمان دنیا میشم و اونم نه تنها در سطح اماتور بلکه در سطح حرفه ای.اینو به همه میگم
        روح من بعد از خدا در اختیار بوکس هست

        1. KARIM گفت:

          ان شاءالله …
          موفق باشی.

  2. مصطفی گفت:

    سلام خسته نباشید
    مطالبتون مفید بودن همشونو خوندم.
    خیلی دنبال ی کتاب مفید و معتبر راجب آنالیز بوکس میگشتم ولی پیدا نکردم.خواستم ببینم شما نمیتونید راهنماییم کنید…ممنون

  3. پارسا گفت:

    عالی بود لطفا ضربه هوک در بوکس هم بزارید.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *